ارتباط دریافت شیرین کننده کم کالری با سندرم متابولیک
پزشک شما

ارتباط دریافت شیرین کننده کم کالری با سندرم متابولیک

16 مهر 1397

سندرم متابولیک مشکلاتی مانند پرفشاری خون، افزایش قند خون، افزایش تری‌گلیسرید خون، کاهش کلسترول خوب (HDL) و چاقی شکمی را دربرمی‌گیرد. سندرم متابولیک خطر بیماری عروق خونی را افزایش داده و فرد را در معرض ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد. همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به سندرم متابولیک 3 تا 5 برابر بیشتر است.
 مطالعات نشان داده که تمرینات یوگا میزان آدیپوکین‌های التهاب‌زا را کاهش و میزان آدیپوکین‌های ضدالتهابی را افزایش می‌دهد. بنابراین به کنترل علائم سندرم متابولیک کمک می‌کند. به تازگی نیز محققان اثر یک شیرین کننده‌ کم کالری به نام سوکرالوز را بر سلول‌های بنیادی بافت چربی بررسی کرده‌اند. نتایج این مطالعه که در محیط آزمایشگاه انجام شد نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد شیرین کننده کم کالری بیان ژن‌های مرتبط با تولید چربی و التهاب را افزایش می‌دهد.
 بررسی نمونه چربی گرفته شده از ناحیه شکم افرادی که به طور مرتب از شیرین کننده کم کالری استفاده می‌کردند نشان داد در نمونه چربی گرفته شده از افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بیان ژن‌های تولیدکننده چربی و التهاب به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به گفته محققان افزایش بیان این ژن‌ها زمینه را برای بروز سندرم متابولیک و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت (پردیابت) و دیابت فراهم می‌سازد.
یافته‌های حاصل از مطالعه فوق نشان می‌دهد که دریافت شیرین کننده کم کالری سبب تجمع بیشتر چربی در سلول‌ها می‌شود. هر چقدر میزان مصرف سوکرالوز بیشتر باشد افزایش تجمع چربی در سلول‌های بیشتری مشاهده می‌شود. این امر احتمالاً به علت افزایش فعالیت ژن‌ها و افزایش ورود گلوکز (قند) به داخل سلول رخ می‌دهد.
منبع:

Presented at the annual meeting of the Endocrine Society, held in Chicago, IL. 2018.
 

تعداد بازدید: 2551

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha