شیرین کننده های رژیمی و تاثیرشان بر متابولیسم
پزشک شما

شیرین کننده های رژیمی و تاثیرشان بر متابولیسم

14 مهر 1393

شیرین کننده های مصنوعی در مقادیر کوچک و بدون افزایش دریافت کالری به منظور شیرین کردن قهوه، چای، غلات صبحانه و یا در زمان شیرین کردن غذا یا نوشیدنی ها استفاده می شوند. آنها با گیرنده های روی زبان واکنش داده تا در فرد احساس مزه شیرین را بدون کالری های مرتبط با شیرینی های طبیعی مانند شکر ایجاد کنند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهند که شیرین کننده های مصنوعی بی تاثیر بر متابولیسم و سطوح انسولین نیستند .
مطالعه ای که به تازگی در مجله  Diabetes Care به چاپ رسیده است نشان می دهد که سوکرالوز (Splenda) به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی،  قادر به تغییر پاسخ انسولین بدن می باشد. 
مطالعه شامل 17 شرکت کننده مبتلا به چاقی شدید بود که معمولاً شیرین کننده مصنوعی مصرف نمی کردند و درهیچ یک از آنها دیابت تشخیص داده نشده بود. محققین خواستار انجام مطالعه بر افراد چاق بودند چراکه غالباً مصرف این دسته از شیرین کننده های مصنوعی به افراد چاق توصیه می شود تا به نوعی رژیم غذایی خود را با محدودیت دریافت کالری سالم تر سازند.  شرکت کنندگان  نمایه توده بدنی (BMI) 42 داشتند که 12درجه بالاتر از آستانه چاقی است. به داوطلبان آب یا سوکرالوز داده می شد تا قبل از تست گلوکز بنوشند. هر یک از شرکت کننده گان دوبار تست می شدند؛ اول پس از نوشیدن آب و سپس پس از نوشیدن سوکرالوز.
زمانیکه شرکت کنندگان سوکرالوز نوشیدند نسبت به زمانیکه تنها آب نوشیدند،  قند خونشان در سطح بالاتری به نقطه اوج رسید. سطوح انسولین نیز در حدود 20% بالاتر بود. بنابراین شیرین کننده مصنوعی با پاسخ گلوکز و انسولین خون افزایش یافته مرتبط شد. 
اگرچه پاسخ انسولین افزایش یافته پیشنهاد کننده توانایی تطبیق فرد با سطوح بالای گلوکز است اما این شرایط می تواند مضر باشد چراکه وقتی فرد به طور پیوسته سطوح بالایی از انسولین ترشح کند منتهی به دیابت نوع 2 خواهد شد. به علاوه دستگاه گوارش و پانکراس نیز قادر به تشخیص نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین از طریق آزادسازی هورمون هایی از جمله انسولین می باشند.
شیرین کننده های مصنوعی بر گیرنده های روی زبان نیز اثرگذار هستند؛ آنها گیرنده های روی زبان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ایجاد فکر مصرف چیزی شیرین در فرد میشوند.
نکته عملی: نتایج مطالعه حاکی از آنند که سوکرالوز در افراد چاق بدون دیابت تاثیرگذار بوده و چیزی بیش از تنها یک ماده شیرین است که شما با تصور بی عواقب بودن در دهان خود می گذارید. درحقیقت شیرین کننده های مصنوعی بر متابولیسم موثرند حتی در دوزهای بسیار کم؛ بنابراین دریافت آنها توصیه نمی شود چراکه استفاده طولانی مدت آنها می تواند مضر باشد.
منبع:
Diabetes Care, 2013, 4, 30
 
تعداد بازدید: 2893

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha