چاقی چه اثری بر روی ضربان قلب دارد؟
پزشک شما

چاقی چه اثری بر روی ضربان قلب دارد؟

3 آبان 1397

محققان می‌گویند در افراد مبتلا به چاقی احتمال تجربه ضربان قلب سریع و نامنظم که فیبریلاسیون دهلیزی نامیده می‌شود، بیشتر است. این نتایج با بررسی گروهی از افراد که برخی به چاقی مبتلا بودند و برخی وزن طبیعی داشتند و به مدت 8 سال مورد پیگیری قرار گرفتند، به دست آمده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش در افراد چاق احتمال بروز فیبریلاسیون دهلیزی 40 درصد بیشتر بود. بنابراین، در افراد مبتلا به چاقی کاهش وزن به کمک رژیم غذایی، ورزش و حتی جراحی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی قرار دارند.
در مطالعه مذکور بیش از 67 هزار نفر که نیمی از آن‌ها به چاقی مبتلا بودند و مابقی وزن طبیعی  داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان 43/8 سال بود. بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده نشان داد فقط 1/8 درصد افراد غیرچاق به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند. اما این آمار در میان افراد مبتلا به چاقی 2/7 درصد بود. از سوی دیگر، مشخص شد که احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در افراد چاق مشابه افراد مبتلا به پرفشاری خون و یا دیابت است. 
در افراد چاق در بخش‌های بالایی قلب که دهلیز نامیده می‌شود فشار بیشتر بوده و چربی بیشتری در این ناحیه نفوذ می‌کند. بنابراین، این تغییرات در ناحیه دهلیز می‌تواند با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط باشد.
به اعتقاد محققان اگرچه چاقی به عنوان یک مشکل جدی شناخته شده است، اما لازم است در مورد کنترل، پیشگیری و درمان آن بررسی‌های بیشتری انجام شود. نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که افراد چاق باید از نظر وجود علائم فیبریلاسیون دهلیزی، مانند تپش قلب، تنگی نفس و ضعف بررسی شده و نسبت به کاهش وزن تشویق شوند. 
منبع:

Andrew J. Foy et al. The American Journal of Cardiology 2018.
 

تعداد بازدید: 4048

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha