ارتباط رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی با بلوغ زودرس
دکتر حمید رضا فرشچی

ارتباط رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی با بلوغ زودرس

17 مهر 1397

امروز در سراسر جهان بلوغ نسبت به گذشته در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود. چاقی در دوران کودکی یکی از عواملی است که خطر بلوغ زودرس را افزایش می‌دهد. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که پرخوری بعد از آن که تغذیه با شیر مادر قطع می‌شود در تعیین زمان بلوغ موثر است. با این حال، اطلاعات در مورد تاثیر تغذیه مادر در دوران شیردهی بر متابولیسم و تولید مثل ناکافی است.
پژوهش‌های جدید که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد اگر مادر در دوران شیردهی پرخوری کند احتمال آن که فرزند وی به چاقی و بلوغ زودرس مبتلا شود، بیشتر است. بلوغ زودرس با افزایش خطر ابتلا به دیابت و مشکلات تولید مثلی در سال‌های بعدی زندگی در ارتباط است. مشخص شده که تغذیه با شیرخشک خطر چاقی را در کودکان افزایش می‌دهد. با این حال، نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد اگر مادری که کودک را با شیر خود تغذیه می‌کند در این دوران پرخوری کند و از رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی نکند خطر ابتلا به چاقی، دیابت و مشکلات باروری را در فرزند خود افزایش خواهد داد. 
در این مطالعه پیروی از رژیم غذایی پرچرب در دوران شیردهی سبب بروز چاقی در فرزندان و تسریع در روند بلوغ گردید. همچنین در فرزندان این موش‌ها اختلال تحمل گلوکز و اختلال در حساسیت به انسولین مشاهده شد. این تغییرات خطر ابتلا به دیابت را در دوران بزرگسالی افزایش می‌دهد. به گفته محققان با توجه به اینکه این تحقیق بر روی موش انجام شده یافته‌های حاصل از آن باید در انسان‌ها نیز بررسی و تائید شود.
منبع:

Presented at ENDO 2018, the Endocrine Society's 100th annual meeting in Chicago, Ill. 
 

تعداد بازدید: 2732

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha