ارتباط بلوغ زودرس با چاقی و افزایش قند خون مادر
پزشک شما

ارتباط بلوغ زودرس با چاقی و افزایش قند خون مادر

31 خرداد 1397

می‌دانیم که وزن مادر می‌تواند وزن فرزند وی را در دوران کودکی تحت تاثیر قرار دهد. نتایج مطالعه‌ای که بر روی بیش از 15 هزار مادر و دختر انجام شده نشان می‌دهد که اضافه وزن مادر و ابتلای وی به افزایش قند خون (هیپرگلایسمی) در زمان بارداری با بلوغ زودرس در دختران 6 تا 11 ساله مرتبط است. بلوغ زودرس خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و سرطان را در نوجوانان و بزرگسالان افزایش می‌دهد. همچنین در دختران با افزایش خطر مشکلات عاطفی و رفتاری مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.
نتایج حاصل از مطالعه مذکور نشان داد که چاقی مادر (نمایه توده بدنی یا BMI حداقل 30) و اضافه وزن (BMI بین 25 تا 30) احتمال رشد زود هنگام پستان را در دختران به ترتیب 40 و 20 درصد افزایش می‌دهد. همچنین مشاهده شد که بین زمان شروع این تغییر جسمانی در دخترانی که از مادر مبتلا به چاقی متولد شده بودند با دخترانی که مادرشان به کم وزنی مبتلا بودند، 7 ماه تفاوت وجود داشت. از سوی دیگر، بین زمان رشد موهای ناحیه شرمگاهی و چاقی مادر ارتباط وجود داشت. اما این ارتباط در بین نژادها و قومیت‌های مختلف، متفاوت بود. به طوریکه در دختران آسیایی چاقی مادر احتمال رشد زود هنگام موهای ناحیه شرمگاهی را 50 درصد افزایش می‌داد، اما در دختران آمریکایی- آفریقایی ارتباطی در این زمینه مشاهده نشد. 
افزایش قند خون در دوران بارداری نیز با رشد زود هنگام پستان‌ها در ارتباط بود. این ارتباط در مادران مبتلا به دیابت بارداری مشاهده نشد. به اعتقاد محققان احتمالاً زنان مبتلا به دیابت باداری توجه بیشتری به وزن و رژیم غذایی خود دارند. در نتیجه این امر بر روی الگوی افزایش وزن و تکامل فرزندشان اثر می‌گذارد. البته لازم است به منظور نتیجه‌گیری دقیق‌تر مطالعات بیشتری انجام شود.
منبع:

Ai Kubo  et al. American Journal of Epidemiology 2018.
 

تعداد بازدید: 1226

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha