کافئین ممکن است علائم بیماری آلزایمر را تشدید کند.
پزشک شما

کافئین ممکن است علائم بیماری آلزایمر را تشدید کند.

28 مهر 1397

نتایج تحقیقات مختلف نشان دهنده فواید نوشیدن قهوه برای جنبه‌های مختلف سلامتی است. با این حال، اخیراً مشخص شده که دریافت طولانی مدت کافئین علائم بیماری آلزایمر را تشدید می‌کند. این یافته نشان می‌دهد که دریافت طولانی مدت این ماده با افزایش علائم رفتاری این بیماری، از جمله اضطراب، مرتبط است.
شناخته شده‌ترین علامت بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه است. اما در این بیماری می‌توان علائم دیگری مانند توهم، تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی را نیز مشاهده نمود. نتایج مطالعاتی که در گذشته انجام شده نشان می‌دهد که قهوه خطر ابتلا به آلزایمر و سایر انواع دمانس (زوال عقل) را کاهش می‌دهد. با این حال، به گفته محققان ممکن است دریافت کافئین برای کسانی که هم اکنون به این بیماری مبتلا هستند، مفید نباشد.
در مطالعه حاضر به ازای هر میلی‌لیتر آب آشامیدنی حیوانات آزمایشگاهی 0/3 میلی‌گرم کافئین اضافه شد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که این میزان در موش معادل دریافت حدود 1/5 میلی‌گرم کافئین در روز و در انسان معادل دریافت حدود 500 میلی‌گرم کافئین در روز است.
نتایج نشان داد در حیواناتی که آب حاوی کافئین مصرف کرده بودند نسبت به گروهی که آب ساده دریافت کرده بودند اضطراب و ترس از اشیاء یا موقعیت‌های ناآشنا بیشتر بود. این نتایج نشان می‌دهد که کافئین ترکیبی با اثرات چندگانه است. به طوریکه در افراد سالم خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. اما در مبتلایان به بیماری آلزایمر علائم را تشدید می‌نماید.
منبع:

Lydia Giménez-Llort et al. Frontiers in Pharmacology 2018.

انواع بیماری ها را در سایت www.wikipezeshk.com مطالعه فرمایید
 

تعداد بازدید: 3278

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha