تبلیغات تلویزیون ذائقه کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پزشک شما

تبلیغات تلویزیون ذائقه کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2 آبان 1397

تنقلات بی‌ارزش، فست‌فود و نوشیدنی‌های شیرین به طور مکرر از تلویزیون و سایر رسانه‌های گروهی در حال تبلیغ شدن هستند. مطالعات نشان داده که بازاریابی محصولات غذایی با ذائقه کودکان ارتباط داشته و انتخاب‌های غذایی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تحقیقات جدید که در کشور استرالیا انجام شده نشان می‌دهد زمانی که تعداد زیادی از کودکان در حال تماشای تلویزیون هستند به طور مکرر تبلیغات مربوط به تنقلات بی‌ارزش از رسانه‌ها نمایش داده می‌شود. به طوریکه در طی ساعاتی که اوج تماشای تلویزیون توسط کودکان است در مقایسه با هر زمان دیگری میزان تبلیغ خوراکی‌های ناسالم نسبت به غذاهای سالم بیشتر است.
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش تبلیغات مربوط به مواد غذایی ناسالم 2 برابر بیشتر از تبلیغ غذاهای سالم در معرض دید کودکان قرار می‌گیرد. به طوریکه اگر کودک هر روز 80 دقیقه تلویزیون تماشا کند، در طی یک سال حدود 800 تبلیغ مربوط به تنقلات بی‌ارزش به وی نشان داده می‌شود. 
مطالعه فوق یکی از دقیق‌ترین پژوهش‌ها در این زمینه در کشور استرالیا و حتی جهان است. در برخی کشورها مانند کانادا ممنوعیت‌هایی در مورد پخش تبلیغات از شبکه‌های تلویزیونی مربوط به کودکان در نظر گرفته شده است. در برخی کشورها نیز مانند نروژ تبلیغ تنقلات بی‌ارزش ممنوع بوده و در کشوری مانند فرانسه در زمان تبلیغ مواد غذایی ناسالم باید پیام‌هایی در مورد تغذیه سالم نشان داده شود. 
محققان معتقدند که کاهش مواجهه کودکان با تبلیغات مربوط به تنقلات بی‌ارزش در مقابله با مشکل چاقی نقش مهمی دارد. معمولاً کودکان چاق در دوران جوانی و بزرگسالی نیز به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند. چاقی خطر بیماری‌های مختلف مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD)، کبد چرب  و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش داده و طول عمر را می‌کاهد.
منبع:

Lisa G Smithers et al. Journal of Paediatrics and Child Health 2018.

مطالب مرتبط با تغذیه کودکان و نوجوانان را میتوانید در سایت www.wikipezeshk مطالعه فرمایید
 

تعداد بازدید: 2597

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha