حفظ سلامت شریان‌ها در افراد سالخورده به کمک یک مکمل غذایی
پزشک شما

حفظ سلامت شریان‌ها در افراد سالخورده به کمک یک مکمل غذایی

11 مهر 1397

مطالعه انجام شده بر روی افراد سالخورده نشان می‌دهد که دریافت روزانه مکمل یک ماده مغذی که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد سبب بهبود سلامت شریان‌ها و فشارخون می‌گردد. در این مطالعه مکمل نیکوتینامید ریبوسید برخی اثرات محدود کردن کالری دریافتی را تقلید نمود. مطالعات گذشته نشان می‌دهند که کاهش کالری دریافتی روزانه روند پیری را کند کرده و به افزایش طول عمر کمک می‌کند.
سخت شدن شریان‌ها و افزایش فشارخون ناشی از آن به عنوان پیامد عادی افزایش سن پذیرفته شده است. به طوریکه طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) فرآیند طبیعی پیری می‌تواند سبب سخت شدن شریان‌ها گردد. با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که سختی شریان‌ها و افزایش فشارخون لزوماً در اثر سالخوردگی رخ نمی‌دهد. بلکه ژنتیک، سبک زندگی و رژیم غذایی نیز در این زمینه نقش دارند.
نیکوتنامید ریبوسید در برخی غذاها مانند شیر گاو و در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که دریافت مکمل نیکوتینامید ریبوسید به طور قابل توجهی سبب بهبود فشارخون در افراد مبتلا به افزایش خفیف فشارخون می‌شود. البته لازم است که نتایج این پژوهش با انجام مطالعات بیشتر تائید گردد. فشارخون بالا و مرحله 1 پرفشاری خون به ترتیب به فشارخون بالاتر از 120/80 و 139/89 میلی‌متر جیوه گفته می‌شود. این میزان فشارخون نیازمند دریافت دارو نیست، اما می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. توصیه می‌شود افراد مبتلا به فشارخون بالا رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و فعالیت بدنی بیشتری انجام دهند.
نتایج مطالعه مذکور نشان داد که دریافت روزانه 1000 میلی‌گرم نیکوتینامید ریبوسید میزان NAD+ یا نیکوتینامید آدنین دی‌نوکلئوتید را 60 درصد افزایش می‌دهد. NAD+ در بسیاری از فرآیندهای متابولیکی بدن نقش داشته و با افزایش سن کاهش می‌یابد. NAD+ سبب فعال شدن گروهی از آنزیم‌ها می‌شود که مسئول ایجاد اثرات مفید ناشی از محدود کردن کالری بر افزایش طول عمر هستند. همچنین این مکمل منجر به کاهش فشارخون سیستولیک می‌گردد.
منبع:

Christopher R. Martens et al. Nature Communications 2018.

جهت مطالعه مطالب مرتبط با زنان به سایت www.wikipezeshk.com مراجعه فرمایید.
 

تعداد بازدید: 2789

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha