ارتباط دریافت شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری با اضافه وزن کودکان
پزشک شما

ارتباط دریافت شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری با اضافه وزن کودکان

17 مهر 1395

به گفته محققان زنان بارداری که هر روز از نوشیدنی های حاوی شیرین کننده مصنوعی استفاده می کنند بیشتر احتمال دارد که نوزاد با وزن بالا به دنیا آورند. احتمال ابتلا به اضافه وزن در دوران کودکی در این نوزادان بیشتر است. این مطالعه اولین مطالعه ای است که به بررسی اثر بالقوه مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری بر وزن شیرخوار می پردازد. در این مطالعه اطلاعات بیش از 3000 مادر و کودک جمع آوری شد. از زنان نوع نوشیدنی هایی که در دوران بارداری مصرف می کردند پرسیده شد. حدود 30 درصد آن ها عنوان کردند که از نوشیدنی های حاوی شیرین کننده مصنوعی استفاده می کنند. 5 درصد آن ها این نوشیدنی ها را هر روز مصرف می کردند. در این مطالعه محققان قادر نبودند نوع شیرین کننده مصنوعی که هر شرکت کننده دریافت می کرد را تعیین نمایند.
نتایج نشان داد احتمال اینکه شیرخواران متولد شده از زنانی که به طور منظم در دوران بارداری نوشیدنی حاوی شیرین کننده مصنوعی مصرف می کردند، تا یک سالگی به اضافه وزن مبتلا شوند 2 برابر بیشتر بود. محققان رابطه ای بین مصرف نوشیدنی های حاوی شکر و وزن شیرخوار مشاهده نکردند.
در حال حاضر تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده که بتوان دلیل این تاثیر را توضیح داد و نیاز به انجام تحقیقات تکمیلی است. اما محققان برای توضیح این موضوع دو فرضیه را مطرح کرده‌اند. اول اینکه گیرنده‌های دهان و روده وقتی با شیرین کننده مصنوعی مواجه می‎شوند، اشتها را تحریک می‎کنند و درنتیجه اضافه وزن رخ می دهد. دوم اینکه این شیرین کننده‌ها، با تغییر نوع و تعداد باکتری‎های روده اختلال متابولیکی ایجاد می کنند.
به عقیده محققان با توجه به شیوع بالای چاقی در دوران کودکی و نیز استفاده گسترده از شیرین کننده های مصنوعی انجام تحقیقات بیشتر جهت تائید یافته های مطالعه حاضر و نیز بررسی مکانیسم های بیولوژیکی زمینه ای وجود دارد.

منبع :


Association between artificially sweetened beverage consumption during pregnancy and infant body mass index. JAMA Pediatrics, 2016
 

تعداد بازدید: 2141

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha