مصرف شیرین کننده های کم کالری در کودکان و بزرگسالان افزایش یافته است.
پزشک شما

مصرف شیرین کننده های کم کالری در کودکان و بزرگسالان افزایش یافته است.

30 اردیبهشت 1396

گزارشات نشان می دهد در ایالات متحده 25 درصد کودکان و 41 درصد بزرگسالان از غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های کم کالری (LCS) مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین استفاده می کنند. این آمار نشان می دهد از سال 1999 تا 2012 میزان مصرف LCS در کودکان و بزرگسالان به ترتیب 200 و 54 درصد افزایش یافته است. در سال 1999 تنها 7/8 درصد کودکان از LCS استفاده می کردند درحالیکه 30 سال بعد این میزان به 1/25 درصد رسیده بود. این یافته ها به خصوص در کودکان از این جهت مهم هستند که در برخی مطالعات مشاهده شده که مصرف LCS با چاقی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. 
LCS اغلب به جای شکر و شربت ذرت که حاوی فروکتوز زیاد است، به مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می شود. تعدادی از این شیرین کننده های کم کالری مانند آسه سولفام- پتاسیم، آسپارتام، نئوتام، ساخارین و سوکرالوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید شده است. عصاره های گیاهی مانند استویوزید و ربادیوزید A نیز به جای شکر مورد استفاده قرار می گیرند.
در مطالعه حاضر محققان اطلاعات مربوط به 17000 مرد، زن و کودک را در سال 2012-2009 با اطلاعات مربوط به سال های 2008-1999 مقایسه کردند. برای جمع آوری اطلاعات طی دو مصاحبه از افراد آنچه طی 24 ساعت گذشته خورده یا نوشیده بودند، پرسیده شد.
یافته ها نشان داد 44 درصد بزرگسالان و 20 درصد کودکان بیش از یکبار در روز LCS مصرف می کردند. در بزرگسالان احتمال مصرف LCS با افزایش نمایه توده بدنی (BMI) افزایش می یافت. 19 درصد بزرگسالان چاق و 13 درصد بزرگسالان با وزن طبیعی 3 بار یا بیشتر در روز از LCS استفاده می کردند. حدود 70 درصد موارد مصرف LCS در منزل رخ می داد.
با وجود افزایش محبوبیت غذاها و نوشیدنی های رژیمی اتفاق نظر علمی در مورد ارتباط  LCS با سلامتی وجود ندارد. برخی مطالعات نشان می دهند که LCS با کاهش وزن مرتبط است. سایر مطالعات نشان داده اند که مصرف LCS با افزایش وزن همراه است. به نظر می رسد افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف شکر و نوشیدن آب به جای نوشابه بهترین راهکار برای کاهش دریافت قند و شکر است. نباید فراموش شود که یک عدد سیب یا سایر میوه های تازه بهترین میان وعده برای کودکان و بزرگسالان محسوب می شود.
منبع:


Consumption of Low-Calorie Sweeteners among Children and Adults in the United States. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 2017
 

تعداد بازدید: 1724

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha