رژیم مدیترانه ای و کاهش گرگرفتگی یائسگی
پزشک شما

رژیم مدیترانه ای و کاهش گرگرفتگی یائسگی

22 خرداد 1392

نتایج یک مطالعه جدید در استرالیا نشان داده است، زنانی که  از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و کم چرب پیروی می کنند، کمتر از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه رنج می برند.
پژوهشگران با بررسی و پیگیری بیش از 6 هزار زن در بیش از 9 سال یافتند، زنانی که در برنامه غذایی آنها توت فرنگی، آناناس و خربزه جای داشت و رژیم غذایی آنها بیشترین شباهت با رژیم مدیترانه ای را داشت 20% کمتر به علائم رایج یائسگی مثل گرگرفتگی دچار می شوند. در مقابل زنان یائسه ای که رژیم غذایی پرچرب و حاوی قند بالا داشتند، 23% احتمال بیشتری برای تجربه گرگرفتگی و تعریق شبانه داشتند.
پژوهشگران به بررسی بیش از 6 هزار زن 50 تا 55 ساله پرداختند، رژیم غذایی آنها در مورد نوع غذاهای مصرفی مورد مطالعه قرار گرفته و عادات ورزش، استعمال سیگار یا نوشیدن الکل نیز در آنها بررسی شد.
در شروع مطالعه 58% از شرکت کننده ها داشتن علائم گرگرفتگی و تعریق شبانه را گزارش کردند. در همان زمان و در 9 سال بعد، زنانی که رژیم غذایی سرشار از میوه و اجزاء رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند کمتر از این علائم رنج می بردند. این پژوهشگران عنوان کردند اگرچه هورمون درمانی درمان موثر شناخته شده ای برای گرگرفتگی میباشد اما از آنجا که بر اساس برنامه سلامت زنان  این داروها می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان پستان را افزایش دهند، بهتر است روش ایمن تری را برای بهبود علائم یائسگی جایگزین نمود.
نتایج این مطالعه پیشنهاد کرده است یک رژیم غذایی کم چرب، با فیبر بالا به سبک رژیم مدیترانه ای می تواند به ثبات سطح استروژن و کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک کند.

منبع:

Gerrie-Cor M Herber-Gast and Gita D Mishra “Fruit, Mediterranean-style, and high-fat and -sugar diets are associated with the risk of night sweats and hot flushes in midlife: results from a prospective cohort study1,2,3” Am J Clin Nutr May 2013 vol. 97 no. 5 1092-1099
 

تعداد بازدید: 3151

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha