آلرژی ها و نوزادان
پزشک شما

آلرژی ها و نوزادان

20 اسفند 1390

بسیاری ازغذاهای روزمره که بسیاری از کودکان به راحتی استفاده میکنند ممکن است در کودکان دیگر باعث واکنشهای شدیدی شود. بیشتر عدم تحمل غذاها در سنین نوزادی تا 5 سالگی شایع است.
یکی ازغذاهایی که باعث واکنش شدید در کودکان میشود شیر گاو میباشد. تقریبا 2% از نوزادان به پروتئین شیر گاو آلرژی دارند. غذای دیگر تخم مرغ که شیوع آن 1.3% است، سویا، بادام زمینی و بعضی دیگر از خشکبار و ماهی میباشند. گندم و دیگر دانه های حاوی گلوتن ممکن است باعث کولیک در نوزادان مستعد بیماری شود. میزان گزارش آلرژی به دانه های کنجد نیز رو به افزایش است. واکنش به آب مرکبات, مرغ, لبنیات و آب انبه نیز گزارش شده است. کودکان مستعد آلرژی و عدم تحمل غذا کودکانی هستند که در فامیل سابقه ای از آلرژی وجود داشته است.
در این کودکان شیر مادر تا 6 ماهگی از ایجاد واکنشها جلوگیری کرده و از مادران خواسته میشود که از خوردن مواد آلرژی زا در زمان شیردهی خودداری کنند. در کودکان مستعد شروع غذای تکمیلی قبل از 6 ماهگی اصلا توصیه نمیشود. در این کودکان اگر از شیر مادر تغذیه نمیکنند شیرهای مخصوص وجود دارد. به طور کلی باید از دادن غذاهایی که به عنوان غذاهای آلرژی زا شناخته شده اند تا قبل از 6 ماهگی و به گفته بعضی دیگر از متخصصان تا یکسالگی جلوگیری کرد. فرقی نمیکند که کودک جزء کودکان مستعد باشد و یا نباشد.

 

شایع‌ترین غذاهای آلرژی زا

  • شیر گاو
  • تخم مرغ 
  • سویا، بادام زمینی و دیگر خشکبار
  • ماهی

 

علایم آلرژی و عدم تحمل غذا شامل: حالت تهوع, دل درد, اسهال, اگزما, جوش, ورم اطراف دهان, آسم و مشکل تنفس.


آنافیلاکسی واکنش شدید و سخت آلرژیک را گویند که بسیار نادر است، ولی متاسفانه وجود دارد. بادام زمینی یکی از چیزهایی است که ایجاد واکنش آنافیلاکسی میکند. حساسیت به این ماده درسال اول زندگی بروز میکند. یک نفر از هر 200 کودک دارای حساسیت به بادام زمینی هستندبنابراین دادن بادام زمینی در کودکان زیر یک سال کاملا ممنوع میباشد. دیگر خشکبار نیز به علت خطر خفگی برای زیر یکسال ممنوع است.

اگر مشکوک شدید کودکتان به غذایی حساسیت دارد حتما پزشک را مطلع کنید. خوشبختانه در صد زیادی نوزادان خطر آلرژی را با گذشت زمان به خوبی پشت سر گذاشته و به صورت طولانی مدت در نمیآید، به طور مثال آلرژی به شیر و بادام زمینی. ولی گاهی عدم تحمل غذا مثل عدم تحمل به گلوتن مادام العمر است.

در بیش از 90 درصد از کودکان آلرژی به شیر گاو تا سن 3 سالگی بر طرف میشود.
با وجود تمام مطالب گفته شده با این حال مادران باید غذاهای مختلف را به کودک خود داده و او را با طعم ها و مزه های مختلف عادت دهند و نباید از خطر آلرژی بترسند. در این سن کودک به غذاهای متنوع نیاز دارد و ندادن آنها ممکن است ایجاد بد غذایی و سوء تغذیه در کودک کند.

تعداد بازدید: 2954

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha