آیا رژیم غذایی پالئو خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد؟
پزشک شما

آیا رژیم غذایی پالئو خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد؟

15 آبان 1395

در رژیم غذایی پالئو (Paleo diet) به مصرف غذاهایی توصیه می شود که تصور می شود توسط اجداد شکارچی ما مصرف می شده اند. این مواد غذایی عبارتند از میوه ها، سبزیجات، دانه ها و آجیل، ماهی، گوشت بدون چربی و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون. غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی، سیب زمینی، نمک، شکر تصفیه شده، حبوبات، قهوه و الکل در این رژیم غذایی جایی ندارند. طرفداران رژیم غذایی پالئو معتقدند این رژیم غذایی سالم ترین روش غذا خوردن است. با این حال این رژیم غذایی منتقدانی نیز دارد که معتقدند از آنجاکه اجداد باستانی ما میانگین 30 تا 35 سال عمر می کردند بنابراین پیروی از چنین رژیمی ممکن است برای سلامتی مناسب نباشد. حتی نتایج یک مطالعه نشان داد که چنین رژیمی می تواند سبب افزایش وزن سریع و افزایش خطر دیابت شود.
به تازگی محققان مطالعه ای را بر روی 8 فرد بالغ سالم که به طور معمول از رژیم غذایی غربی (سرشار از چربی های اشباع و مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مقادیر کم میوه، سبزیجات و ماهی) استفاده می کردند، انجام دادند. از شرکت کنندگان خواسته شد به مدت 8 هفته از رژیم غذایی پالئو پیروی کنند. ارزیابی نمونه خون شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله نشان داد که بعد از پیروی از این رژیم میزان اینترلوکین 10 (IL-10) تا 35 درصد افزایش یافته بود. سطوح پایین IL-10 با افزایش خطر حمله قلبی در میان افرادی که دارای میزان بالای التهاب هستند، مرتبط است.
به اعتقاد محققان افزایش میزان IL-10 به دنبال مصرف رژیم غذایی پالئو می توانند سبب کاهش التهاب، حفاظت از عروق خونی و کاهش خطر بیماری های قلبی - عروقی شود. همچنین با وجود اینکه مطالعه با هدف کاهش وزن طراحی نشده بود اما مشاهده شد که با پیروی از رژیم پالئو کالری دریافتی و وزن شرکت کنندگان کاهش یافته است. بااین حال، محققان تاکید کردند که مطالعه آن ها ناقص بوده و نیاز به انجام مطالعات بیشتر با مدت زمان طولانی تر در این زمینه است.
منبع:


American Physiological Society (APS), 2016

 

تعداد بازدید: 1905

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha