اثر شیرین کننده های مصنوعی بر متابولیسم و سطح انسولین
پزشک شما

اثر شیرین کننده های مصنوعی بر متابولیسم و سطح انسولین

16 تیر 1392

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن اعلام کردند، شیرین کننده های مصنوعی قادرند پاسخ به انسولین بدن را تغییر دهند.
این مطالعه شامل 17 فرد مبتلا به چاقی شدید بود که اغلب شیرین کننده مصنوعی مصرف نمی کردند و مبتلا به دیابت نیز نبودند.  میانگین نمایه توده بدنی این شرکت کننده ها  42 بود  که 12درجه بالاتر از آستانه چاقی است. قبل از تست گلوکز از آنها خواسته میشد که آب یا سوکرالوز داده شده را بنوشند.  پژوهشگران تنها افراد چاق را در مطالعه وارد کردند، چراکه غالباً مصرف این دسته از شیرین کننده های مصنوعی برای محدودیت کالری دریافتی و سلامت رژیم غذایی به افراد چاق توصیه می شود.
بررسی ها نشان داد، زمانیکه شرکت کننده ها سوکرالوز  مصرف کرده بودند نسبت به زمانیکه آب نوشیدند،  قند خونشان به نقطه اوج بالاتری رسید. سطوح انسولین نیز در حدود 20% بیشتر افزایش یافت. بنابراین مصرف شیرین کننده مصنوعی با پاسخ به گلوکز و انسولین خون افزایش یافته مرتبط بود.
اگرچه پاسخ انسولین افزایش یافته احتمال توانایی تطبیق فرد با سطح بالای گلوکز را بیشتر می کند اما این شرایط می تواند مضر باشد چراکه ترشح پیوسته سطح بالایی از انسولین ممکن است به دیابت نوع 2 منجر شود.
این پژوهشگران عنوان کردند؛ با وجودیکه این شیرین کننده ها کالری دریافتی را افزایش نمی دهند اما  دستگاه گوارش و پانکراس قادر به تشخیص نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین و پاسخ به آنها از طریق آزادسازی هورمون هایی نظیر انسولین می باشند. بنابراین شیرین کننده های مصنوعی حتی در دوزهای بسیار کم بر متابولیسم اثرگذارند.

منبع:

M. Yanina Pepino, et al “Sucralose Affects Glycemic and Hormonal Responses to an Oral Glucose Load” Diabetes Care,2013

تعداد بازدید: 3565

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha