ارتباط بین الگوی غذایی و سندرم متابولیک
پزشک شما

ارتباط بین الگوی غذایی و سندرم متابولیک

9 خرداد 1391

عادات غذایی نقش بسزایی در میزان شیوع سندرم متابولیک ایفا می کنند. سندرم متابولیک یا سندرم Xمجموعه ای از علایم(مقاومت انسولین، چاقی شکمی، دیس لیپیدمی و افزایش فشار خون) رانشان می دهد که پیش زمینه بیماری های دیابت، قلبی عروقی و موقعیت های پاتولوژیک دیگر است. در این رابطه داده های محدودی در افراد مبتلا به تحمل گلوکز آسیب دیده وجود دارد بنابراین متخصصین تغذیه لازم دانستند که به بررسی بیشتری در این دسته افراد بپردازند.

مطالعه ای که به تازگی در مجله ی Nutritionبه چاپ رسیده است، بر ارتباط بین الگوی های اصلی غذایی و شیوع سندرم متابولیک در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوکز تمرکز دارد. این مطالعه مقطعی در 425 فرد 35 تا 55 ساله انجام گرفت. داده های غذایی از طریق پرسشنامه تکرر مصرف غذا جمع آوری شد. فشارخون، دور کمر، سطوح گلوکز، تری گلیسرول و HDL(لیپوپروتئین با چگالی بالا) اندازه گیری شدند.

پنج الگوی اصلی غذایی تعریف شد: الگوی غذایی غربی (مملو از شیرینجات، کره، سودا، مایونز، شکر، کلوچه، گوشت بره، چربی هیدروژنه و تخم مرغ)، الگوی محتاطانه (مملو از ماهی، حبوبات، عسل ، مغزها، آبمیوه، خشکبار، روغن سبزیجات، نارگیل،  جگر، گوشت ارگانیک و محدود از چربی های هیدروژنه و سبزیجاتی غیر از سبزیجات برگدار)، الگوی گیاهخواری (مملو از سیب زمینی، بنشن، میوه های غنی از ویتامینC، برنج، سبزیجات برگدار سبز رنگ و میوه های غنی از ویتامینA)، الگوی لبنبات پرچرب (مملو از ماست پرچرب، شیر پرچرب و محدود از ماست کم چرب، حبوبات و نان) و الگوی مرغ (مملو از مرغ، میوه های غنی از ویتامینA، سبزیجات برگدار سبز، مایونز و محدود از گوشت گاو، جگر و گوشت ارگانیک).

پس از تعدیل فاکتورهای مداخله گر، الگوی غربی منجر به سطوح بالاتر تری گلیسرول و پرفشاری خون شد. الگوی محتاطانه به طور مثبت با شیوع سطوح کمتر HDLمرتبط شد. از طرف دیگر، الگوی گیاهخواری به طور معکوس با ریسک سطوح غیرنرمال قند خون ناشتا مرتبط شد.

نکته عملی: نتایج حاکی از آنند که الگوهای اصلی غذایی به طور معناداری با ریسک سندرم متابولیک مرتبط می باشند؛ لذا به منظور کاهش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک توصیه میشود تا از الگوی غذایی سالم مطابق با هرم غذایی پیروی شود. البته این به معنای استفاده از رژیم گیه خواری مطلق نمی باشد چرا که آن نیز می تواند مشکلات فراوانی برای سلامت شما ایجاد نماید.

تعداد بازدید: 3574

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha