ارتباط میان رژیم  مدیترانه ای و  قلب سالم تر
پزشک شما

ارتباط میان رژیم مدیترانه ای و قلب سالم تر

7 مرداد 1395

رژیم مدیترانه ای شامل مقادیر بالایی از میوه و سبزیجات، ماهی و غذاهای آب پز است. رژیم غربی شامل غلات تصفیه شده، شیرینیجات، دسر، نوشیدنی های شیرین و غذاهای سرخ شده است. مطالعات جدید نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای می تواند خطر سکته های قلبی و مغزی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش دهد. همزمان اگر افراد از جنبه های ناسالم رژیم غربی اجتناب کنند می توانند از بدتر شدن مشکلات قلبی جلوگیری کنند.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله European Heart Journal  منتشر شده است، محققان اطلاعات مربوط به 15482 نفر که بیماری قلبی در آن ها ثابت شده بود را در 39 کشور جهان بررسی کردند. شرکت کنندگان میانگین سنی 67 سال داشتند و 4 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی تکمیل کردند که جزئیات آن شامل این بود که در هفته چند بار غلات کامل و یا تصفیه شده، گوشت قرمز، ماهی، فرآورده های لبنی، میوه، دسر، شیرینی ، نوشیدنی شیرین، غذاهای سرخ شده، سبزیجات به جز سیب زمینی و چند بار الکل مصرف می کردند. براساس این اطلاعات هر شرکت کننده یک امتیاز رژیم مدیترانه ای (MDS) دریافت کرد. فردی که بیشترین سهم از مواد غذایی سالم را دریافت می کرد بیشترین امتیاز را دریافت می کرد. محدوده امتیازات از 0 تا 24 بود. امتیاز رژیم غربی (WDS) براساس میزان غذاهای ناسالم مصرف شده توسط یک فرد داده می شد.
در نزدیکی انتهای مطالعه 10% از شرکت کنندگان، یک حادثه قلبی - عروقی (MACE) مانند سکته قلبی و یا مغزی و یا مرگ را داشتند. گروهی که بیشترین سهم از مواد غذایی سالم را خورده بودند، MDS بالای 15 داشتند که از میان این افراد 3/7 % از آن ها حوادث قلبی - عروقی را تجربه کردند.
زمانی که امتیاز رژیم مدیترانه ای کم می شد MACE افزایش می یافت. این الگو صرف نظر از محل و سطح درآمد بود. بعد از تعدیل فاکتورهای دیگر، هر واحد افزایش MDS در افراد مبتلا به بیماری قلبی - عروقی با کاهش 7% حوادث قلبی - عروقی همراه بود. نتیجه شگفت انگیز برای محققان این بود که خوردن بیشتر غذاهای غربی افزایشی در خطر نشان نداد. محققان می گویند در حالی که به نظر می رسد مصرف میوه و سبزیجات باعث کاهش خطر سکته های قلبی و مغزی می شود، مصرف میزان کم غلات تصفیه شده، شکر، غذاهای سرخ شده و دسر نمی تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود.
نکته عملی: محققان پیشنهاد می کنند به جای اینکه تمرکز بر روی پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم باشد، باید تاکید بیشتری برای تشویق افراد مبتلا به بیماری های قلبی - عروقی به خوردن غذاهای سالم صورت گیرد.
منبع:


Ralph A. H. Stewart, et al. "Dietary patterns and the risk of major adverse cardiovascular events in a global study of high-risk patients with stable coronary heart disease". European Heart Journal, 2016
 

تعداد بازدید: 1911

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha