افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی با مصرف بالای شکر
پزشک شما

افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی با مصرف بالای شکر

6 مرداد 1394

مصرف بیش از حد شکر موجب افزایش فشارخون و اضافه وزن می شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می باشند، مصرف بیش از حد شکر هم چنین ممکن است کارایی انسولین در بدن را تضعیف کند و موجب ابتلا فرد به بیماری دیابت و یا موجب انباشته شدن چربی در کبد شود.
تحقیقات جدیدی که به تازگی در ژورنال پزشکی jama   بر طبق گزارشات مرکز بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد منتشر شده است نشان می دهد افرادی که مقادیر بالایی شکر به رژیم غذایی خود اضافه می کنند در معرض افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.
در این مطالعه تیم تحقیقاتی به آنالیز داده هایی از بررسی سلامت ملی پرداختند تا از این روش به میزان درصد کالری اختصاص داده شده به مصرف شکر از کل کالری مصرفی در طول روز شهروندان آمریکایی دست پیدا کنند.
محققان دریافتند که متوسط درصد کالری شکر اضافه شده به رژیم از 7/15% در سال 1994-1988 به 8/16% در سال 2004-1999 افزایش پیدا کرده، ودرسال2010- 2005 هم به 9/14% کاهش پیدا کرده است. افرادی که حدود 21-17% کالری روزانه شان از شکراضافه شده در رژیم که در مواد غذایی مثل شکلات، نوشابه و ....  وجود دارد، به دست  می آید 38% بیشتر در مقایسه با افرادی که کالری شکر اضافه شده به رژیمشان حدود 8% می باشد، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند. تحقیقات این گروه نشان داد مصرف منظم  نوشابه های شیرین به میزان 7 وعده یا بیشتردر هفته  نیز با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی همراه است. با توجه به این مطالعات بیشتر افراد آمریکایی مصرف شکر موجود در رژیمشان بیش از مقداری است که باید در یک رژیم سالم موجود باشد. افزایش ریسک فاکتورهای بیماری قلبی عروقی از جمله کلسترول سرم بالا، فشارخون بالا، کاهش سطح فعالیت بدنی وافزایش توده بدنی در گروه تحت بررسی که مصرف بالای شکر اضافه شده در رژیم خود را داشتند صحت بررسی انجام شده را نشان می دهد. از آنجاییکه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی از 2 سالگی  باید آغاز شود پس محدودیت شکر موجود در رژیم غذایی در همه دوران های زندگی ضروری می باشد، با این تفاوت که تو صیه های رژیمی مربوط به کودکان فقط کمی آزادانه تر از بزرگسالان می باشد.
نکته عملی: با توجه به ارتباط مستقیم بین مصرف شکر و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که کمتر از 10% کل کالری روزانه باید به شکر اضافه شده در رژیم غذایی اختصاص داشته باشد. برای دستیابی به این مهم زنان در روز نباید بیش از 100 کالری(6 قاشق چایخوری) و مردان نباید بیش از 150 کالری(9 قاشق چایخوری) شکر مصرف نمایند. منظور از این میزان ، شکر استفاده شده در کل مواد غذای مصرف شده در طول روز می باشد.
و در ادامه به نکات توصیه شده در این مطالعه برای کمک به کاهش شکر مصرفی اشاره می کنیم:

  • خرید نوشیدنی های بدون شکر و یا کم کالری  
  • اجتناب از اضافه کردن شکر به چای یا قهوه  
  • اضافه کردن میوه های تازه و یا بلغور جو دو سر به غلات به جای شکر 
  • هنگام پخت کیک میزان شکر استفاده شده را به نصف کاهش دهید. 

اضافه کردن ادویه جاتی مثل دارچین و زنجبیل، به جای استفاده از شکر، به منظور طعم دار کردن مواد غذایی

منبع:

 

JAMA Internal Medicine, 3 February 2014

 

تعداد بازدید: 2602

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha