برای کاهش استرس، میوه و سبزی بخورید.
پزشک شما

برای کاهش استرس، میوه و سبزی بخورید.

29 فروردین 1396

به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا حدود سه چهارم بزرگسالان آمریکایی در طول ماه حداقل یکی از علائم استرس شامل تحریک پذیری، خشم، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را گزارش می کنند. استرس نه تنها بر سلامت روان فرد تاثیر می گذارد، بلکه اثرات منفی بر روی سلامت جسمی نیز دارد. استرس مزمن می تواند خطر چاقی، پرفشاری خون، بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد. مشکلات مالی، اشتغال و مشکلات خانوادگی سبب می شود همه ما در برهه ای از زندگی استرس را تجربه کنیم. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش مصرف میوه و سبزی می تواند خطر استرس را به خصوص در زنان کاهش دهد.
در مطالعه حاضر 60404 مرد و زنان با حداقل 45 سال سن مورد مطالعه قرار گرفتند. میزان مصرف میوه و سبزی افراد در سال های 2008-2006 و مجدداً در سال 2010 بررسی شد. در هر دو زمان میزان استرس افراد با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. 
نتایج نشان داد در شرکت کنندگانی که 3 تا 4 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کردند نسبت به کسانی که میوه و سبزی نمی خوردند یا 1 واحد در روز میوه و سبزی مصرف می کردند، احتمال استرس 12 درصد کمتر بود. مصرف 5 تا 7 واحد میوه و سبزی در روز نسبت به زمانی که میوه و سبزی مصرف نمی شد یا حداکثر 4 واحد در روز مصرف می شد خطر استرس را 14 درصد کاهش می داد.
ارتباط بین مصرف میوه و سبزی و کاهش خطر استرس در زنان قوی تر بود. در زنانی که 5 تا 7 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کردند نسبت به زنانی که میوه و سبزی نمی خوردند یا حداکثر 1 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کردند، خطر بروز استرس 23 درصد کمتر بود. در زنانی که روزانه 2 واحد میوه مصرف می کردند نسبت به زنانی که حداکثر 1 واحد میوه در روز مصرف می کردند خطر بروز استرس 16 درصد کمتر بود. مصرف 3 تا 4 واحد سبزی در روز خطر استرس را در زنان 18 درصد کاهش می داد.
مصرف بیش از 7 واحد میوه و سبزی در روز با کاهش بیشتر خطر استرس مرتبط نبود.
به گفته محققان درحالیکه یافته های فوق از دستورالعمل های فعلی مبنی بر مصرف میوه و سبزی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم حمایت می کند، لازم است تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر مواد غذایی بر استرس انجام شود.
نکته عملی: مصرف میوه و سبزی خطر بروز استرس را کاهش می دهد.
منبع:


Binh Nguyen et al. “Fruit and vegetable consumption and psychological distress: cross-sectional and longitudinal analyses based on a large Australian sample”. BMJ Open, 2017.
 

تعداد بازدید: 1856

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha