بلوبری اثربخشی درمان سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.
پزشک شما

بلوبری اثربخشی درمان سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

7 تیر 1397

بلوبری به علت دارا بودن مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان برای سلامتی سودمند است. از جمله مشخص شده که بلوبری به درمان سرطان کمک می‌کند. محققان با بررسی سلول‌های سرطانی دهانه رحم مشاهده نمودند استفاده از عصاره بلوبری در کنار پرتو درمانی سبب افزایش اثربخشی درمان می‌شود. درحالیکه استفاده از پرتو درمانی به تنهایی تعداد سلول‌های سرطانی را تا 20 درصد کاهش می‌داد، استفاده از عصاره بلوبری منجر به کاهش 25 درصدی سلول‌های سرطانی می‌شد. استفاده همزمان از پرتو درمانی و عصاره بلوبری نیز منجر به کاهش تعداد سلول‌های سرطانی تا حدود 70 درصد می‌شد.
درمان اولیه در موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم پرتو درمانی است. در این روش از پرتوهای پرانرژی برای تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. با این حال، ممکن است در حین استفاده از این روش سلول‌های سالم نیز آسیب ببینند.
در تحقیقات گذشته استفاده از رزوراترول (ترکیب موجود در انگور) سبب افزایش حساسیت سلول‌های سرطانی پروستات به پرتو درمانی شده بود. بلوبری نیز حاوی رزوراترول و فلاونوئید است. فلاونوئید دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.
اعتقاد بر این است که عصاره بلوبری نه تنها حساسیت سلول‌های سرطانی را نسبت به پرتو درمانی افزایش می‌دهد، بلکه رشد سلول‌های غیرطبیعی که در بروز سرطان نقش دارند را نیز کاهش می‌دهد. 
منبع:

Kristoffer T. Davidson et al. Pathology and Oncology Research 2017.
 

تعداد بازدید: 1020

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha