تاثیری که ژن‌ها بر روند افزایش وزن دارند
پزشک شما

تاثیری که ژن‌ها بر روند افزایش وزن دارند

9 خرداد 1397

محققان دانشگاه McMaster نشان داده‌اند در افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) بالا دارند، 9 ژن سبب می‌شوند تا افزایش وزن این افراد بیشتر شود. به عبارتی، اثر این ژن‌ها اگر افراد بالاترین BMI را داشته باشند نسبت به زمانی که کمترین BMI را داشته باشند، 4 برابر بیشتر است. بنابراین به نظر می‌رسد که پیشگیری از ابتلا به چاقی از طریق سبک زندگی سالم یک استراتژی مفید برای افرادی است که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این مشکل هستند.
اگرچه روند افزایش میانگین BMI در چندین کشور با درآمد بالا در سال‌های اخیر ثابت مانده است، اما روند ابتلا به فرم شدید چاقی (چاقی مفرط) همچنان در حال افزایش است. در افراد مبتلا به چاقی مفرط خطر ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت، بیماری قلبی – عروقی، پرفشاری خون، سرطان و درنتیجه مرگ زودهنگام بالا است.
علاوه بر عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی، عوامل ژنتیکی نیز در بروز چاقی نقش دارند. به طوریکه 50 تا 80 درصد BMI وابسته به ژنتیک است.
در این مطالعه که بر روی حدود 75 هزار نفر انجام شد 37 ژن که ارتباط آن‌ها با BMI مشخص شده بود، بررسی شدند. وجود این ژن‌ها تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا برخی افراد، علیرغم دسترسی به روش‌های درمانی مختلف، افزایش وزن غیرقابل کنترل و مداوم را تجربه می‌کنند. 
منبع:

Arkan Abadi et al. The American Journal of Human Genetics 2017; Volume 101: Page 925-938.
 

تعداد بازدید: 1213
کلمات کلیدی: BMI وزن سبک زندگی ن چاقی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha