تاثیر ایزوفلاون در پیشگیری از ریسک بیماری قلبی در دیابتی ها
پزشک شما

تاثیر ایزوفلاون در پیشگیری از ریسک بیماری قلبی در دیابتی ها

2 مهر 1391

ایزوفلاون، از طبقه فیتواستروژن هاست که با مصرف آن بدن نوعی ماده شیمایی می سازد که همان تاثیر هورمون استروژن در بدن انسان را دارد. ماده شیمیایی ایزوفلاون، که در دانه های سویا و نخود یافت می شود به بهبود جریان خون در شاهرگ ها و نیز کاهش خطر بیماریهای قلبی کمک می کند چرا که مانع رشد سلول هایی می شود که به بسته شدن شاهرگ ها کمک می کنند. با توجه به اینکه دیابت از عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی است و معمولاٌ با عوامل خطر دیگر همراهی دارد و گاهی شاید ایجاد کنندة آنها باشد، مبتلایان به دیابت باید بیش از دیگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که تاثیر ماده شیمیایی ایزوفلاون با تاثیر داروهای حاوی استاتین که برای کاهش کلسترول از آن استفاده می شود قابل مقایسه است.
در مطالعه ای که اخیرا در مجله Diabetes Care  چاپ شده است پژوهشگران تاثیر  خوردن ایزوفلاون در پیشگیری از بیماریهای قلبی روی زنان مبتلا به دیابت که در سن پیش از یائسگی بودند را مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی 93 نفر که مبتلا به دیابت بودند روزانه g27 شکلات تهیه شده با فلاونوئید که حاوی  mg850   flavan-3-olsو mg 100 فلاون بودند را به مدت 1 سال دریافت کردند.
با مقایسه این گروه با افرادی که دارونما دریافت می کردند مشخص گردید مقاومت انسولین و نیز سطح انسولین کاهش و حساسیت انسولین بهبود یافته است. همچنین کاهش معنا داری در مقدار کلسترول تام، HDL و  LDLمشاهده گردید. در فشار خون و HbA1c تغییری مشاهده نشد. در نهایت این مطالعه نشان داد خطر بیماریهای قلبی پس از مصرف فلاونوئید بسیار کاهش می یابد.
نکته عملی: با مصرف 1ساله فلاونوئیدها به خصوص flavan-3-ols و ایزوفلاون می توان از بیماریهای قلبی در امان ماند. لذا بسیاری از دانشمندان سعی دارند این ترکیب را در داروهای پیشگیری و درمان این بیماری در افراد مبتلا به دیابت اضافه کنند.

منبع:

Diabetes Care  February 2012   vol. 35  no. 2  226-232

تعداد بازدید: 2513

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha