تاثیر جنیستئین موجود در رژیم غذایی بر باروری زنان
پزشک شما

تاثیر جنیستئین موجود در رژیم غذایی بر باروری زنان

18 اردیبهشت 1397

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف استروژن گیاهی جنیستئین قبل از بارداری، با توجه به میزان و مدت مصرف، اثر منفی بر باروری زنان و نتایج بارداری دارد. جنیستئین به عنوان مختل کننده سیستم غدد درون‌ریز طبقه‌بندی می‌شود. زیرا می‌تواند با سیستم‌هایی در بدن که توسط هورمون‌ها کنترل می‌شوند، تداخل داشته باشد.
در این مطالعه که بر روی موش انجام شد دریافت جنیستئین قبل از بارداری با کاهش طول مدت بارداری که به معنای تولد نوزاد نارس است، تولد نوزاد کوچکتر و افزایش میزان مرگ و میر آن‌ها مرتبط بود. اگر دریافت جنیستئین بیش از 150 روز به طول می‌انجامید احتمال باردار شدن موش‌ها کمتر می‌شد. در مطالعه‌ای که در گذشته انجام شده است استفاده از فیتواستروژن (استروژن گیاهی) موجود در شیرین بیان توانایی فولیکول جدا شده از تخمدان را برای رشد و تولید هورمون‌های استروئیدی جنسی کاهش می‌داد.
جنیستئین یک ایزوفلاون است که در سویا و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. این ترکیب همانند سایر استروژن‌های گیاهی توسط زنان به منظور تسکین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، افزایش وزن و افسردگی مصرف می‌شود. 
به گفته محققان بسیاری از زنان مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی جنیستئین را دریافت می‌کنند. اما اطلاعات اندکی در مورد اثرات مصرف طولانی مدت استروژن‌های گیاهی وجود دارد. بنابراین زنان باید در مورد مصرف این ترکیبات، به خصوص اگر قصد بارداری در آینده نزدیک را دارند، احتیاط کنند.
افراد باید در مورد آنچه که مصرف می‌کنند آگاه باشند. برخی مکمل‌ها ممکن است آنچه که ادعا می‎کنند، نباشند. بنابراین قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی باید با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت شود.
منبع:

Shreya Patel et al. Reproductive Toxicology 2017; Volume 74: Page 174-180.

جهت دریافت مطالب مرتبط با بارداری به سایت www.wikipezeshk.com مراجعه فرمایید.
 

تعداد بازدید: 1202

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha