تاثیر سیگار کشیدن مادران باردار  بر چاقی کودکان
پزشک شما

تاثیر سیگار کشیدن مادران باردار بر چاقی کودکان

9 خرداد 1391

بررسی ها نشان داده اند سیگار کشیدن مادر در طول دوران باداری با چاقی نوزاد در ارتباط است. اما هنوز مکانیسم های این ارتباط و نیز میزان و دوره های سیگار کشیدن مادر به خوبی مشخص نشده است. در این بررسی ها ارتباط بین سیگار کشیدن مادر و پدر در دوران بارداری با علائم رشد زود هنگام و خطرات اضافه وزن و یا چاقی در کودکان در سن پیش از دبستان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

این بررسی بر روی 5342 مادر، پدر و فرزندانشان از دوران جنینی آنها تا سن چهار سالگی آنها انجام شد. ویژگیهای رشد کودکان مانند دور سر، قد، وزن و شاخص توده ی بدنی آنها و نیز اضافه وزن و چاقی آنها در سنین 1، 2، 3 و 4 سالگی کودکان مکرراً اندازه گیری شد.

کودکان مادرانی که سیگار کشیدن خود را در دوران بارداری نیز ادامه داده بودند، در مقایسه با کودکان مادران غیر سیگاری تا سن چهار سالگی به طور مشخص دور سر کوچکتر و قد کوتاه تری داشتند، در حالیکه وزن آنها تنها تا سن سه ماهگی پایین تر از حد طبیعی بود. قد کوتاهتر و نرمال نسبت به وزن زیاد، منجر به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) و افزایش خطر چاقی در سن 4 سالگی کودک شده بود. در مادران غیر سیگاری، سیگار کشیدن پدر ارتباطی با ویژگیهای رشد کودک پس ازتولد و خطر چاقی در نوزاد نداشت؛ اما سیگارکشیدن مادر در طول دوران بارداری در کودکانی که وزن تولد نرمال و یا کمتر از حد طبیعی داشتند،  با شاخص توده ی بدنی بالاتر کودک در سن چهار سالگی ارتباط داشت.

یافته های این بررسی مشخص کرد قرار گرفتن مستقیم نوزاد در معرض دود سیگار از طریق رحم تا اواخر بارداری منجر به افزایش خطر چاقی  و اضافه وزن  در کودکان در سنین پیش از دبستان میشود.

نکته عملی:با توجه به ارزیابی انجام شده به مادران باردار توصیه میشود از سیگار کشیدن پرهیز کنند و حدالمقدور در این دوران در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرند. زیرا گرچه اثرات منفی آن هنوز به طور قطع ثابت نشده است ولی بررسی ها نشان دهنده تاثیرات منفی دود سیگار بر روی جنین و نوزاد بوده اند.

تعداد بازدید: 3604

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha