تاثیر چاقی دوران نوجوانی بر بروز بیماری کبدی در آینده
پزشک شما

تاثیر چاقی دوران نوجوانی بر بروز بیماری کبدی در آینده

3 اسفند 1395

افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر بیماری های کبدی مرتبط است. بنابراین به تازگی محققان اثر نمایه توده بدنی (BMI) در اواخر دوران نوجوانی را بر بروز بیماری کبدی شدید در مراحل بعدی زندگی بررسی کرده اند.
در طول چند دهه اخیر شیوع بیماری های کبدی به ویژه بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در سراسر جهان افزایش یافته است. در همین زمان اضافه وزن (BMI بالاتر از 25) و چاقی (BMI بالاتر از 30) نیز افزایش یافته است. تخمین زده می شود که اگر این روند ادامه یابد تا سال 2030 بیش از دو میلیارد نفر به اضافه وزن و بیش از یک میلیارد نفر به چاقی مبتلا خواهند بود. چاقی با پیش آگهی بیماری های کبدی مختلف مانند NAFLD، هپاتیت B و C و بیماری کبد الکلی مرتبط است. 
در این مطالعه حدود 45000 مرد (18 تا 20 ساله) به مدت تقریبی 40 سال پیگیری شدند. بعد از 40 سال پیگیری، 393 نفر به بیماری کبدی شدید مبتلا شدند و بعد از تعدیل عوامل مخدوشگر مانند استعمال سیگار و الکل اضافه وزن یک عامل خطر برای بروز بیماری کبدی محسوب می شد. در میان شرکت کنندگان حدود 3000 نفر اضافه وزن داشتند. از این تعداد 352 نفر BMI بالاتر 30 داشته و به چاقی مبتلا بودند. خطر بروز بیماری در افراد دارای اضافه وزن در مقایسه با مردانی که وزن نرمال داشتند 64 درصد بیشتر بود. به طوریکه به ازای هر Kg/m2 1 افزایش BMI خطر بیماری 5 درصد بیشتر می شد.
منبع:


Overweight in late adolescence predicts development of severe liver disease later in life: A 39 years follow-up study. Journal of Hepatology, 2016.
 

تعداد بازدید: 1876

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha