تای‌چی بی‌خوابی را بهبود می بخشد.
پزشک شما

تای‌چی بی‌خوابی را بهبود می بخشد.

30 مهر 1396

اگر تا به حال با مشکل بی خوابی روبرو بوده اید می دانید که که نگرانی در مورد این مشکل سبب تشدید آن می شود. برای 30 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه که بهبود یافته اند و به بی خوابی مبتلا هستند، بی خوابی می تواند سبب افسردگی، خستگی و افزایش خطر بیماری شود.
به تازگی محققان نشان داده اند که تای چی (نوعی مدیتیشن) به اندازه درمان شناختی رفتاری موثر است. مطالعات گذشته نشان داده بودند که تای چی سبب آرامش بدن و کاهش التهاب در نجات یافتگان از سرطان سینه می شود.
نتایج این تحقیق که در مجله Journal of Clinical Oncology منتشر شده نشان می دهد که تای چی سبب بهبود خواب در مبتلایان به سرطان سینه شده و نیز اثرات سودمندی در رفع علائم افسردگی و خستگی دارد. علاوه براین، تای چی و درمان شناختی رفتاری هر دو به یک اندازه سبب بهبود بی خوابی می شوند. درمان شناختی رفتاری بر شناسایی و تغییر تفکرات و رفتارهای منفی که بر توانایی فرد در به خواب رفتن اثر می گذارد، تمرکز می کند. با این حال این نوع درمان برای برخی افراد پرهزینه است.
در مطالعه مذکور 90 نجات یافته از سرطان سینه که در هفته حداقل 3 مرتبه بی خوابی را تجربه می کردند و کسانی که در طی روز افسردگی و خستگی را گزارش کرده بودند، شرکت کردند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به مدت 3 ماه یک گروه هر هفته درمان شناختی رفتاری دریافت کردند و گروه دیگر تای چی انجام دادند.
منبع:

Tai Chi Chih Compared With Cognitive Behavioral Therapy for the Treatment of Insomnia in Survivors of Breast Cancer: A Randomized, Partially Blinded, Noninferiority Trial. Journal of Clinical Oncology, 2017

تعداد بازدید: 1422

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha