تحصیلات کمتر در زنان خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
پزشک شما

تحصیلات کمتر در زنان خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

28 بهمن 1395

نتایج مطالعه انجام شده بر روی بیش از یک میلیون زن در انگلستان نشان می دهد زنان با میزان تحصیلات کمتر که در مناطق محروم تر زندگی می کنند بیشتر احتمال دارد که بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شوند. این امر بیشتر به علت استعمال سیگار، چاقی و عدم فعالیت بدنی است. زنان با تحصیلات کمتر و از مناطق محروم بیشتر احتمال دارد که سیگار بکشند، چاق باشند و از نظر فیزیکی غیرفعال باشند. در این میان مهم ترین عامل استعمال سیگار است. سیگار به تنهایی تقریباً نیمی از ارتباط تحصیلات پایین و محرومیت با بیماری قلبی را به خود اختصاص می دهد.
این مطالعه یک میلیون و دویست هزار زن را شامل می شد. در طول 12 سال پیگیری 72000 نفر به بیماری قلبی مبتلا شدند. تعداد بالای افراد شرکت کننده امکان بررسی دقیق 4 عامل شیوه زندگی (سیگار، الکل، فعالیت فیزیکی و نمایه توده بدنی) را در ارتباط با نابرابری های اجتماعی شناخته شده در بیماری های قلبی فراهم کرد.
در مطالعه فوق بدون در نظر گرفتن 4 عامل شیوه زندگی، احتمال بیماری قلبی یا مرگ ناشی از آن در زنانی که دوران مدرسه را به پایان رسانده بودند نسبت به زنان با تحصیلات بالاتر دو برابر بیشتر بود. همچنین خطر بیماری قلبی در زنان ساکن محروم ترین مناطق نسبت به زنان ساکن مناطق با حداقل محرومیت دو برابر بالاتر بود. پس از در نظر گرفتن عوامل شیوه زندگی این تفاوت کاهش یافت.
به گفته محققان رفتارهای مرتبط با سلامتی خود تحت تاثیر تحصیلات و محرومیت هستند. از طرفی این نتایج بر اهمیت وجود سیاست های بهداشتی به منظور کاهش استعمال سیگار، ترویج تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی تاکید می کند.
منبع:


 The role of health-related behavioural factors in accounting for inequalities in coronary heart disease risk by education and area deprivation: prospective study of 1.2 million UK women. BMC Medicine, 2016.
 

تعداد بازدید: 1583

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha