تعریف و علائم چاقی
پزشک شما

تعریف و علائم چاقی

2 مهر 1390

تعریف

چاقی یعنی داشتن مقادیر زیادی چربی بافتی در بدن . چاقی بیش از یک نگرانی درحیطه زیبایی است. در واقع چاقی باعث افزایش ریسک بیماری هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و غیره می شود.

معمولاً پزشکان برای تشخیص چاقی در افراد، از فرمولی براساس قد و وزن استفاده می کنند که نمایه توده بدن (BMI) نامیده می شود. بزرگسالان با نمایه توده بدن 30 یا بالاتر چاق در نظر گرفته می شوند. زمانیکه نمایه توده بدن 40 یا بیشتر باشد چاقی بیش از حد یا چاقی شدید و چاقی مرضی نامیده می شود. زمانیکه که فرد دچار چاقی مرضی باشد مستعد بیماری های جدی است.

 

وضعیت وزنی

BMI

لاغر

کمتر از 18.5

نرمال

18.5-24.9

دارای اضافه وزن

25-29.9

چاق

30 و بالاتر

 

 امروزه از هر 3- 4 بزرگسال یک نفر دچار چاقی است و چاقی به صورت یک مشکل رو به افزایش در آمده است. خبر خوب این است که حتی اندکی کاهش وزن می تواند باعث بهبود مشکلات و بیماری های مرتبط با چاقی و یا پیشگیری از آنها شود.

 

علائم

علائم مرتبط با چاقی عبارتند از:

اختلالات خواب

خروپف

تنگی نفس و خفگی هنگام خواب

درد در ناحیه کمر یا مفاصل

تعریق بیش از حد

احساس گرمای همیشگی

خارش و عفونت در قسمت چین های پوستی

احساس قطع تنفس حتی با کمترین کوشش و تحرک

خواب کم و یا خستگی

افسردگی

 

زمان مراجعه به پزشک:

اگر دچار علائم فوق هستید به پزشک خود مراجعه کنید و با وی مشاوره داشته باشید  حتی اندکی کاهش وزن در بهبود و یا پیشگیری از علائم مرتبط با چاقی موثر است. کاهش وزن از طریق تغییر رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و تغییر عادات غلط غذایی امکان پذیر خواهد بود. در برخی موارد درمان دارویی و جراحی، درمان های انتخابی هستند.

 

 

تعداد بازدید: 5182

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha