جوانان مبتلا به دیابت در معرض مرگ ناگهانی قلبی قرار دارند.
پزشک شما

جوانان مبتلا به دیابت در معرض مرگ ناگهانی قلبی قرار دارند.

2 اردیبهشت 1397

مرگ ناگهانی قلبی در اثر ایست ناگهانی قلب رخ می‌دهد. در این واقعه فعالیت قلب به طور ناگهانی متوقف شده و نمی‌تواند خون را به ریه‌ها، مغز و سایر اندام‌ها بفرستد. به نظر می‌رسد که اختلال ناگهانی در سیستم الکتریکی قلب در بروز مرگ ناگهانی قلبی نقش دارد. این اختلال سبب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شده و بدون هیچ هشداری رخ می‌دهد.
دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید یا استفاده موثر از انسولین نیست. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ترشح شده و در کنترل گلوکز یا قند خون نقش دارد. این شرایط سبب افزایش قند خون و در طولانی مدت آسیب رساندن به عروق خونی و اعصاب می‌شود. دیابت احتمال ابتلا به بیماری قلبی - عروقی، بیماری کلیوی (نفروپاتی دیابتی)، بیماری عصبی (نوروپاتی دیابتی) و بیماری‌های چشمی (رتینوپاتی دیابتی) را افزایش می‌دهد.
مطالعه انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان می‌دهد که در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم احتمال مرگ ناگهانی قلبی 7 برابر بیشتر است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که در این دسته از بیماران خطر مرگ ناشی از انواع بیماری قلبی 8 برابر بیشتر است. به اعتقاد محققان دلیل این امر آن است که دیابت سبب اختلال در عروق خونی می‌شود.
اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه کنترل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 انجام شده است، اما همچنان میزان مرگ ناشی از این بیماری به خصوص در میان جوانان بالا است. بیماری‌‎های قلبی علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت به شمار می‌روند. در این بیماران نسبت به سایرین احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی 8 برابر بیشتر است.
با توجه به نتایج این مطالعه میزان چربی‌های خون، قند خون و فشار خون باید به دقت در میان کودکان و جوانان مبتلا به دیابت کنترل شود.
منبع:

Presented at the American Heart Association's Scientific Sessions 2017, held in Anaheim, CA.
 

تعداد بازدید: 1214

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha