جیوه و امگا3 در ماهی و سلامت قلب
پزشک شما

جیوه و امگا3 در ماهی و سلامت قلب

27 شهریور 1391

به نظر میرسد جیوه و اسیدهای چرب امگا 3 که هردو در ماهی یافت می شوند، اثرات متضادی بر سلامت قلبی دارند.

در آنالیز بیش از 1600 نفر از سوئد و فنلاند، مردان  نمونه  های خون و موی خود را برای اندازه گیری سطوح امگا 3 و جیوه و هم چنین اطلاعاتی در مورد سبک زندگی و سلامتی خود ارائه کردند.

سطح جیوه به طور متوسط ​​در میان مردان سوئدی 57/0 میکروگرم در هر گرم از مو بوده و سطح امگا 3 در این گروه بالاتر بود. نتایج نشان دادند مردان دارای حداقل 3 میکروگرم جیوه در هر گرم  مو در مقایسه با مردان دارای 1 میکروگرم در هر گرم، خطر بیشتری برای حملات قلبی دارند. در مورد امگا 3 این اثرات برعکس بود. مردان با سطح بالایی از جیوه در بدن، خطر بیشتری برای ابتلا به حملات قلبی و مردان با غلظت بالایی از امگا 3 خطر کمتری برای ابتلا به حملات قلبی دارند.

پژوهشگران تاکید کردند ماهی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم است، اما تعادل بین خطرات و مزایای بالقوه ناشی از دو ترکیب آن همچنان روشن نیست. مصرف 2 یا 3 بار ماهی در هفته ، که شامل حداقل 1 وعده ماهی چرب غیردرنده مثل سالمون  و کمتر از 1بار در هفته ماهی درنده باشد، توصیه شده است. ماهی های  درنده مانند کوسه، اره ماهی، ماهی خال مخالی از طریق محیط زیست خود غلظت های بالای جیوه را در بافت شان  ذخیره می کنند. این فلز سنگین برای سیستم عصبی بویژه در جنین و کودکان سمی شناخته شده است

منبع:

http://bit.ly/PQ4CVi American Journal of Clinical Nutrition, online August 15, 2012

تعداد بازدید: 3897

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha