خانم ها دریافت کافی کلسیم را جدی بگیرند
پزشک شما

خانم ها دریافت کافی کلسیم را جدی بگیرند

8 آبان 1391

دریافت کم کلسیم با شرایط هورمونی در بدن مرتبط بوده و بر اساس مطالعه جدید، سطوح کلسیمی پایین با خطر غدد پاراتیروئید بیش فعال که باعث تضعیف استخوان ها می گردد در ارتباط است.
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، زنانی که در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنند، در معرض خطر بالای بروز یک بیماری هورمونی ناشی از فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید که به تضعیف و شکستگی استخوان ها منجر می شود، هستند. بر اساس گزارش دکتر paik و همکارانش در بیمارستان زنان بوستون، افزایش مصرف کلسیم می تواند خطر بروز این وضعیت را که بعنوان هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه (PHPT)  شناخته شده است، در زنان کاهش دهد.
در این بررسی پژوهشگران به پیگیری بیش از 58000 زن آمریکایی 39 تا 66 ساله  بدون سابقه PHPT پرداختند. اطلاعات در مورد میزان کلسیم در رژیم غذایی این افراد  هر چهار سال در طول 22 سال جمع آوری شد. در طول این مدت 277 مورد PHPT شناسایی شد.
نتایج نشان داد خطر ابتلا به PHPT در زنان با بالاترین میزان دریافت کلسیم نسبت به زنانی که کمترین مصرف منابع کلسیمی را داشتند 44% کمتر است. هم چنین، زنانی که در روز 500 میلی گرم مکمل کلسیم دریافت می کنند، 59% خطر کمتری برای ابتلا به این عارضه دارند.
پژوهشگران خاطر نشان کردند افزایش مصرف کلسیم چه از طریق رژیم غذایی و چه مکمل ها با کاهش خطر بروز هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه در زنان همراه است.

منبع:

Julie Paik et al” Calcium intake and risk of primary hyperparathyroidism in women: prospective cohort study” BMJ 2012

تعداد بازدید: 3217

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha