خطر بیماری قلبی در مبتلایان به دیابت
پزشک شما

خطر بیماری قلبی در مبتلایان به دیابت

6 آبان 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بیماری دیابت نوع 2 صرفنظر از همه فاکتورهای خطر، قادر است خطر بیماری قلبی در زنان را افزایش دهد.
این مطالعه شامل حدود 1300 زن آرژانتینی 19 تا 84 ساله بود که برخی از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و برخی سالم بودند. این شرکت کننده ها به منظور اندازه گیری پلاک های موجود در شریان کاروتید که بزرگترین شریان گردنی است و به مغز خونرسانی میکند، تحت تصویربرداری اولترا سوند قرار گرفتند.
نتایج نشان داد شکل گیری پلاک در کاروتید در میان 300 زن مبتلا به دیابت نوع 2 شایع تر بود. این ارتباط با وجود در نظر گرفتن سن، سابقه خانوادگی، سابقه استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا وضعیت یائسگی هم چنان وجود داشت.
با توجه به یافته های این پژوهشگران، برای کاهش خطر حمله قلبی باید زنان مبتلا به دیابت نوع 2 هرچند جوان و یا بدون هیچ عامل خطر دیگری برای ابتلا به بیماری های قلبی، مورد غربالگری قرار بگیرند.
دکتر Nestor Garcia  سرپرست نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرد بیماری قلبی یکی از علل منجر شوند به مرگ است و به علت شکل گیری پلاک ها در عروق رخ میدهد و همینطور شمار زیادی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند  که آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز قرار میدهد.

منبع:

American Heart Association meeting in New Orleans, Sept. 12, 2013

تعداد بازدید: 2297

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha