داروهای تجویزی جهت کاهش وزن
پزشک شما

داروهای تجویزی جهت کاهش وزن

2 مهر 1390

پزشک شما در شرایط زیر داروهای کاهش وزن را توصیه خواهد کرد:

  • سایر روش های کاهش وزن جواب نداده باشند.
  •  نمایه توده بدن فرد بالاتر از 27 بوده و همچنین دچار عوارض چاقی مانند دیابت، فشارخون بالا و تنگی نفس حین خواب و... است.

 

دو دارو توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید واقع شده اند. این دو دارو مکانیسماثر های متفاوتی دارند و عوارض جانبی مختلفی نیز دارند.

  • سیبوترامین: این دارو ساختار شیمیایی مغز شما را تغییر می دهد و باعث می شود احساس سیری زودتری داشته باشید و از میزان گرسنگی شما می کاهد. میانگین کاهش وزن 5 تا 10 درصد از وزن اولیه بعد از دریافت دارو در طول یک سال است. عوارض جانبی استفاده از این دارو عبارتند از افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، سردرد، خشکی دهان، یبوست و بی خوابی.
     
  • اورلیستات (زنیکال): این دارو هضم و جذب چربی را در معده و روده مهار می کند. چربی جذب نشده در مدفوع دفع می شود. میانگین کاهش وزن 5 تا 10 درصد از وزن اولیه بعد از دریافت دارو در طول یک سال است. عوارض جانبی مصرف این دارو عبارت است از حرکات مکرر روده و ایجاد اسهال چرب. عوارض جانبی دارو با کاهش دریافت چربی کمتر می شود. از آنجائیکه اورلیستات جذب برخی مواد مغذی را مهار می کند، در جهت پیشگیری از تخلیه مواد مغذی، از مولتی ویتامین در حین مصرف این دارو استفاده کنید. سازمان غذا و دارو مصرف این دارو را در بزرگسالان و کودکان و سالمندان تایید کرده است. همچنین سازمان غذا و دارو آمریکا  نوع ضعیف تری از اورلیستات (alli) را نیز تایید کرده است که امکان فروش بدون نسخه نیز دارد؛ مکانیسم اثر آن نیز مشابه اورلیستات است و نقش مکمل در کاهش وزن دارد. یعنی در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و نه به جای آنها.

 

در حین مصرف این داروها نیاز به نظارت دقیق از سوی تیم پزشکی خود دارید. همچنینبه خاطر داشته باشید که این داروها برای همه موثر واقع نمی شوند و چنانچه موثر هم باشند اثر آنها بعد از 6 ماه استفاده تقلیل می یابد. ممکن است که نیاز داشته باشید که مصرف دارو را تا پایان عمر ادامه دهید و زمانیکه مصرف دارو قطع گردد مقدار زیادی از وزن و یا همه آن برگشت دارد.

 

 

تعداد بازدید: 2865

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha