رژیم غذایی برای سلامت پوست
پزشک شما

رژیم غذایی برای سلامت پوست

2 مهر 1390

خیلی از ما می خواهیم که پوست سالمی داشته باشیم که چین و چروک و علائم پیری در آن هر چه دیرتر ظاهر شود. در این بین یکی از سوالات رایج آنست که چه رژیم غذایی برای سلامت پوست بهتر می باشد؟ واقعیت آنست که رژیم غذایی ای که برای سلامت کلی بدن مناسب باشد با رژیم غذایی مطلوب برای حفظ سلامت پوست مشابه است، چرا که رژیم غذایی مطلوب برای سلامت کلی بدن، مکانیسم پیری را در تمام بافت ها از جمله پوست کند می کند لذا گزینه مناسبی است. البته ذکر این نکته ضروری است که به ویژه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدانها که به نظر می رسند دارای اثر محافظت کنندگی برای پوست باشند جزء لاینفک رژیم غذایی شما باید باشد.

غذاهای مفید برای پوست به طور کلی عبارتند از:

_میوه ها به ویژه : گیلاس ، توت ، هندوانه، سیب و گلابی

_سبزیجات به ویژه اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز، بادنجان، کرفس و پیاز

_حبوبات

_ماهی: به جای گوشت قرمز، ماهی را مصرف نمایید.

_مغزها

_روغن زیتون

از طرف دیگر به نظر می رسد برخی از غذاها با تخریب پوست همراه باشند برای مثال دریافت بالای گوشت و شیر پر چرب می تواند خطر افزایش چین و چروک های پوست را افزایش دهد. لذا توصیه های ذیل را جدی بگیرید:

_محصولات لبنی کم چرب و یا بدون چربی را به جای محصولات لبنی پرچرب مصرف کنید.

_ به جای ناهای سفید تهیه شده از آردهای تصفیه شده، ناهای سبوس دار و نیز انواع غله کامل را انتخاب کنید.

_مصرف شیرینی جات را محدود کنید و به جای شیرینی جات، یک مشت از آجیل و مغز ها را مصرف  نمایید.
 

مزایای مصرف میوه و سبزیجات برای پوست:
ممکن است قبلا هم از مادربزرگتان شنیده بوده باشید که میوه و سبزیجات برای پوست مفیدند. این صحبت حقیقت دارد و مصرف مقادیر فراوان از میوه و سبزی برای سلامت پوست مفید است. میوه و سبزیجات به ویژه برای پیشگیری از پیری زودهنگام پوست مفید است. چرا که حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدانها می باشند. بسیاری از رنگدانه ها که عامل ایجاد رنگ میوه ها و سبزیجات هستند، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالقوه هستند. این آنتی اکسیدانها از تخریب پوست با رادیکال های آزاد (که به ویژه به خاطر آلودگی های محیطی در پوست ایجاد می شوند)، محافظت می نماید. برای اطمینان از اینکه میوه و سبزیجات رژیم غذایی حاوی تمام مواد آنتی اکسیدانی لازم هستند، می بایست میوه و سبزیجات را به شکل تازه و پخته نشده (یا فقط اندکی پخته شده) مصرف نمایید. چرا که حرارت اغلب آنتی اکسیدانها را غیرفعال می نماید و میوه و سبزیجات از غنی ترین منابع آنتی اکسیدانی محسوب می شوند.

اهمیت مصرف مایعات کافی در سلامت پوست:
پوستی که از رطوبت مطلوبی بر خوردار باشد کمتر مستعد چروکیدگی می باشد. نوشیدن مقادیر فراوان از مایعات در طی روز موجب هیدراته شدن بدن می گردد و لذا به کاهش خشکی پوست کمک می نماید. متخصصین معمولا نوشیدن 6-8 لیوان آب را در طی روز توصیه می نمایند. قهوه و نوشیدنی های کافئین دار و نوشابه هاب گازدار جانشین های خوبی برای آب نمی باشند چرا که حاوی کافئین هستند که کافئین یک ماده ادرار آور (مدر) است (یعنی ترشح و دفع آب از ادرار را افزایش می دهد).

همچنین 2-3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب بیش از حد مایعات ننوشید. چرا که نوشیدن مایعات زیاد در اواخر شب ممکن است موجب تورم صبحگاهی و کشیدگی بیش از حد پوستتان گردد.

ارتباط  کالری دریافتی و چاقی با پوست بدن
به غیر از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم آفتاب حوالی ظهر، سریع ترین راه برای افزایش چین و چروک پوست این است که مقدار زیادی وزن اضافه کنیم و سپس آن را کاهش دهیم. چرا که وقتی اضافه وزن می یابید ، چربی های اضافه موجب کشیدگی بیشتری در پوست تان می گردد و سپس هنگامی که با کاهش وزن، چربی های اضافه بدن از بین میروند ، پوست دچار شل شدن و چروکیدگی می گردد. میزان شل شدن (و آویزان شدن) پوست پس از کاهش وزن، بسته به سن فرد (در افراد مسن تر بدتر می باشد)، ژنتیک و دیگر عوامل متفاوت می باشد.

پس تمایل به داشتن پوستی شاداب و جوان یک انگیزه برای مراقبت از کالری دریافتی و حفظ وزن مناسب می باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که چرخه متناوب افزایش وزن و کاهش وزن ممکن است نه تنها اثرات نامطلوبی را بر پوست بلکه بر سلامت کلی بدنتان داشته باشد.

طبخ غذا و سلامت پوست
همانطور که می دانیم آنچه که محور اصلی طبخ غذا است حرارت دادن به غذاها می باشد. افزایش درجه حرارت عاملی برای افزایش واکنشهای شیمیایی است. اما این گفته برای ما به عنوان مصرف کنندگان غذا چه مفهومی دارد؟ هر زمان غذا حرارت داده می شود، میزان واکنش هایی که منجر به تغییر بافت و خواص آنتی اکسیدانی مواد غذایی می گردند، افزایش می یابند. به عبارت دیگر فرآیند پخت تولید مواد اکسیداتیو (رادیکال های آزاد) راافزایش می دهد. در نتیجه با افزایش زمان پخت غذاها، دریافت مواد مغذی کمتر می گردد و دریافت رادیکال های آزاد (که موجب پیشترفت پیری اند) بیشتر می گردد. در حقیقت لازم نیست برای پیش گیری از اثرات نامطلوب ناشی از پخت بیش از حد غذا، مصرف غذاهای پخته شده را متوقف کنید بلکه می توانید با کاهش زمان پخت و اجتناب از سرخ کردن غذاها در روغن زیاد و یا اجتناب از طبخ غذا با مقادیر فراوانی از روغن و چربی، غذاهای سالم تری را مصرف کنید.

 

تعداد بازدید: 3006

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha