رژیم  مدیترانه ای بهترین انتخاب برای دیابتی ها
پزشک شما

رژیم مدیترانه ای بهترین انتخاب برای دیابتی ها

12 اسفند 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم مثل روغن زیتون و دارای مقادیر کم گوشت قرمز، بیشترین تاثیر را بر بهبود روند کاهش وزن و کاهش قند خون در میان افراد دیابتی خواهد داشت.
هم چنین این فواید در رژیم های کم کربوهیدرات، پرپروتئین و یا محدود از لحاظ برخی قندها دیده شده است. بیش از 24 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. افراد مبتلا به دیابت قادر نیستند گلوکز را به درون سلول های بدن هدایت کنند و از اینرو سطح قند  خون آنها به طور آسیب رسانی بالا است. تغییرات سبک زندگی مثل کاهش وزن و محدود کردن کالری دریافتی به بهبود کنترل قند خون و کاهش عواقب دیابت کمک می کند ، با این حال مشخص نیست که چه نوع برنامه رژیمی بهترین تاثیر را دارد.
Ajala و همکارانش نتایج حاصل از 20 مطالعه  که اثرات 7رژیم غذایی متداول بر دیابت نوع 2 را مقایسه می کردند، بررسی کردند.
رژیم مدیترانه ای، رژیم کم کربوهیدرات، رژیم پرپروتئین و رژیم با نمایه گلایسمی پایین همگی در کاهش قند خون شرکت کننده ها نقش داشتند. بعد از پیروی از رژیم برای 6 ماه افراد تحت رژیم غذایی مدیترانه ای هم چنین به طور میانگین 4 پوند کاهش وزن داشتند. سایر رژیم ها این تاثیر را بر وزن نداشتند.
رژیم غذایی مدیترانه ای بر پایه میوه، سبزی و حبوبات، غلات کامل، ماهی و استفاده از روغن زیتون و روغن های گیاهی بجای کره و نمک می باشد. چربی اشباع گوشت قرمز و محصولات لبنی کمتر از 8% از کل کالری را تشکیل میدهند. نتایج این مطالعه نشان داد بهترین برنامه غذایی برای افراد دیابتی رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد.

منبع:

Olubukola Ajala,et al “Systematic review and meta-analysis of different dietary approaches to the management of type 2 diabetes1,2,3” American Journal of Clinical Nutrition January 30, 2013

تعداد بازدید: 2585

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha