رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به دیابت را کاهش میدهد
پزشک شما

رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به دیابت را کاهش میدهد

25 فروردین 1393

بر اساس نتایج مطالعه ای جدید افراد مسن می توانند با رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 را کاهش دهند. اساس رژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف زیاد سبزیجات، میوه، حبوبات، روغن زیتون، غلات کامل و ماهی می باشد.
 در این مطالعه پژوهشگران  به آنالیز اطلاعات  مربوط به بیش از 3500 مرد و زن غیر دیابتی 55 تا 80 ساله که در معرض خطر بالای  ابتلا به بیماری قلبی بودند ( وضعیتی که به عنوان یک فاکتور خطر در ارتباط با دیابت نوع 2 درنظر گرفته می شود) پرداختند. شرکت کننده ها بطور تصادفی دریکی از 3 برنامه  رژیمی تقسیم شدند. اولین برنامه شامل یک رژیم مدیترانه ای بود که در آن افراد 50 میلی لیتر روغن زیتون فرابکر اضافه در روز مصرف می کردند. در گروه دوم شرکت کنندگان باید روزانه همراه با رژیم مدیترانه ای خود 30 گرم از مغزهای مغذی مصرف می کردند و گروه  سوم تحت رژیم  غذایی کم چرب قرار گرفتند.
در طی 4 سال پیگیری افراد تحت رژیم مدیترانه ای راهنمایی های لازم را از متخصصین تغذیه دریافت کردند. دستورالعمل ها در زمینه افزایش مصرف میوه، سبزی، انواع حبوبات و ماهی  و منع مصرف گوشت قرمز یا فرآوری شده، کره و شیرینی ها بود. پژوهشگران خاطر نشان کردند که در مورد کاهش کالری دریافتی و یا افزایش فعالیت بدنی هیچ یک از افراد شرکت کننده توصیه ای دریافت نکردند.
نتایج این پژوهش نشان داد رژیم مدیترانه ای بدون محدودیت کالری که مصرف روغن زیتون فرابکر (EVOO)  و یا مغزها به آن اضافه شده است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد.


منبع:

Source: Jordi Salas-Salvadó, et al “Prevention of Diabetes With Mediterranean Diets: A Subgroup Analysis of a Randomized Trial” published in Annals of Internal Medicine, 7 January 2014.
 

تعداد بازدید: 2499

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha