زیاد نشتن خطر بیماری های کلیوی را افزایش میدهد
پزشک شما

زیاد نشتن خطر بیماری های کلیوی را افزایش میدهد

25 مهر 1391

بر طبق نتایج یک مطالعه جدید، افرادی که زمان زیادی در طول روز را نشسته طی می کنند خطر بیشتری برای بروز بیماری های کلیوی دارند.
پژوهشگران انگلیسی بیش از 5600 فرد  40 تا 75 ساله را بر اساس میزان زمانی که هر روز نشسته می گذرانند و هم چنین میزان فعالیت بدنی روزانه گروه بندی کردند.
به گزارش این پژوهشگران زنانی که کمتر از 3 ساعت در روز می نشینند نسبت به زنانی که بیش از 8 ساعت در روز نشسته اند، 30% احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی دارند. هم چنین مردانی که در طول روز زیاد می نشینند اما فعالیت بدنی منظمی نیز دارند، مثل 30 دقیقه پیاده روی روزانه، 30% خطر کمتری برای بروز بیماری مزمن کلیوی نسبت به مردان غیر فعال دارند اما داشتن فعالیت بدنی منظم تاثیری بر کاهش خطر نشستن طولانی مدت در زنان نداشت.
پژوهشگران این مطالعه گزارش کردند که در پیشگیری از بروز بیماری های کلیوی، برای مردان اهمیت داشتن فعالیت بدنی منظم مثل پیاده روی تند، دویدن و .. بیشتر است در حالیکه در مورد زنان کاهش طول زمان نشستن اهمیت بالاتری دارد.
دکتر توماس یاتز خاطر نشان کرد، هنوز مشخص نیست چرا بی‌تحرکی و نشستن زیاد منجر به بروز بیماری کلیوی می‌شود اما بررسی های پیشین اثر مثبت فعالیت بدنی و کاهش زمان نشستن را در ارتقاء سلامت سیستم قلبی عروقی از طریق بهبود فشار خون، کلسترول و متابولیسم گلوکز نشان داده اند.

منبع:

Nilesh Bharakhada et al “Association of Sitting Time and Physical Activity With CKD: A Cross-sectional Study in Family Practices” American Journal of Kidney Diseases,2012

تعداد بازدید: 2070

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha