سبک زندگی و  پیشگیری از کوتاهی قد ناشی از افزایش سن
پزشک شما

سبک زندگی و پیشگیری از کوتاهی قد ناشی از افزایش سن

14 اردیبهشت 1392

پژوهشگران اعلام کرده اند، شیوه زندگی فرد بعنوان یک فرد بالغ و نه فقط عادات سالم در کودکی، بر میزان کاهش قد در سالخوردگی تاثیر گذار است. شواهد نشان میدهد نه تنها سبک زندگی در سال های اول زندگی بلکه تصمیم های مرتبط با سلامتی در آینده  نیز بر این امر اثرگذار می باشد.
در این مطالعه پژوهشگران آمریکایی و چینی به بررسی داده های جمع آوری شده از حدود 18 هزار بزرگسال  در چین در سن 45 سالگی پرداختند.
بررسی ها نشان داد میانگین کاهش قد در میان مردان 3/1 اینچ و در میان زنان 5/1 اینچ بود. با این حال از دست دهی قد در افراد ساکن مناطق شهری بیشتر از افراد ساکن در مناطق روستایی بود. افراد ساکن در مناطق روستایی از رژیم غذایی به مراتب سالم تر و هوای پاک برخوردار بوده و بیشتر در معرض نور آفتاب هستند. همینطور در افراد بی سواد این کاهش قد بیشتر بود،کاهش قد در افراد بیسواد نسبت به سایرین 35/0 اینچ در مردان و 23/0 اینچ در زنان بیشتر بود. هرچه سطح تحصیلات بالاتر این کاهش قد کمتر بود.
کاهش قد وابسته به افزایش سن امری طبیعی است، اما این کاهش قد می تواند در اثر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله آرتروز، التهاب مفاصل، و یا پوکی استخوان  بیشتر شود. نویسندگان این مطالعه بیان کردند سبک زندگی و عادات فرد مثل رژیم غذایی، ورزش یا سیگار می توانند از فاکتورهای اثرگذار در این امر باشد.

منبع:

Wei Huang, et al “Health, Height, Height Shrinkage, and SES at Older Ages: Evidence from China” American Economic Journal: Vol. 5 No. 2 (April 2013)(pp. 86-121)

تعداد بازدید: 3259
کلمات کلیدی: سبک زندگی کاهش قد افزایش سن 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha