شواهدی از ارتباط رژیم غذایی با آکنه
پزشک شما

شواهدی از ارتباط رژیم غذایی با آکنه

19 اسفند 1391

آکنه یک مشکل شایع پوستی است ، علت دقیق آن مشخص نیست اما از جمله عواملی که می توانند بر آن اثرگذار بوده یا آنرا بدتر کنند هورمون ها، ژنتیک و استرس می باشند. برخی مطالعات جدید به بررسی ارتباط احتمالی رژیم غذایی(بویژه کربوهیدرات ها و محصولات لبنی) با بروز آکنه پرداختند. شواهدی وجود دارند که نشان میدهند مصرف برخی غذاها می تواند به بروز یا بدتر شدن آکنه منجر شوند.
نتایج بررسی های پژوهشگران دانشگاه بروکلین، نیویورک نشان میدهد  غذاهای با نمایه گلایسمی بالا می توانند با بدتر شدن آکنه مرتبط باشند. نمایه گلایسمی(GI) شاخصی است که سرعت افزایش قند خون بعد از خوردن یک غذا را نشان میدهد. بعنوان مثال غذاهای با نمایه گلایسمی بالا سریعتر قند خون را بالا می برند. بارگلایسمی(GL) نیز شاخصی است که هم میزان کربوهیدرات و هم زمان افزایش قند خون را بعد از غذا دربر می گیرد. بعنوان مثال غذاهایی مثل نان سفید، چیپس و سیب زمینی دارای بار گلایسمی بالا و نان های سبوس دار، بادام، سبزیجات و حبوبات دارای بار گلیسمی پایین هستند. نتایج مطالعات پیشین نشان داده اند که مصرف یک رژیم غذایی دارای بارگلیسمی پایین با بهبود علائم آکنه مرتبط است. مصرف غذاهای با نمایه گلایسمی بالا از طریق برانگیختن پاسخ هایی در بدن که بر هورمون های رشد و جنسی تاثیر می گذارند می تواند به آکنه منجر شود.
بررسی های بیشتر نشان داد که محصولات لبنی دارای ارتباطی هرچند ضعیف با بروز آکنه هستند. نتایج چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف شیر زیاد با بروز آکنه ارتباط ضعیف اما مثبتی دارد. این پژوهشگران احتمال داده اند که این ارتباط بعلت وجود هورمون ها و فاکتورهای رشد موجود درشیر باشد. این پژوهشگران تاکید کردند با توجه به مزایای کلسیم و ویتامین D بویژه در سنین رو به رشد نوجوانی به هیچ وجه حذف آنها از رژیم توصیه نمی شود.

منبع:

Whitney P. Bowe,et al “Diet and Acne,” published in the Journal of the American Academy of Dermatology2013

تعداد بازدید: 2166

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha