شیردهی رشد باکتری های مفید را در روده افزایش می دهد
پزشک شما

شیردهی رشد باکتری های مفید را در روده افزایش می دهد

18 شهریور 1394

بنابر مطالعه جدید انجام شده توسط مؤسسه ملی غذا، تغذیه با شیر مادر فاکتور تغذیه ای است که بیشترین اثر را بر تکامل فلور روده ای کودکان دارد. این مطالعه نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر رشد اسید لاکتیک باکتری های مفید را در فلور روده بدن نوزاد افزایش می دهد که برای تکامل سیستم ایمنی وی مفید است.   
چندین مطالعه نشان داده است که نوزادان تغذیه شده با شیر مادر اندکی آهسته تر رشد می کنند و نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند، اندکی لاغرتر هستند. همچنین بروز چاقی، آلرژی ها، دیابت و بیماری التهابی روده در کودکان تغذیه شده با شیر مادر کمتر است که بنا بر مطالعه اخیر مؤسسه ملی غذا و دانشگاه Copenhagen دانمارک می- تواند ناشی از این حقیقت باشد که شیر مادر سبب ارتقاء رشد و تکامل باکتری های مفید روده نوزادان می شود. اهمیت میکروفلور سالم روده برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بر کسی پوشیده نیست.
میکروب های روده در سال های اول زندگی تغییر می کنند.
این مطالعه نشان می دهد که طی 9 تا 18 ماه پس از قطع شیردهی و به دنبال مصرف سایر مواد غذایی، تغییرات مهم و معنی داری در ترکیب باکتری های روده نوزاد رخ می دهد. با این حال، تغییر و دگرگونی میکروفلور روده نوزاد تا سن سه سالگی ادامه دارد تا وقتی که یک ترکیب پیچیده و نسبتاً پایدار می شود.
نتایج مطالعه حاضر به تأیید این فرضیه کمک می کند که برخلاف تصور گذشته، میکرو فلور روده پس از یکسالگی ثابت نمی ماند. بنابر نتایج این مطالعه، وقوع تغییرات مهم تا سن سه سالگی ادامه دارد. شاید این موضوع به این معنی باشد که در سالهای اول زندگی فرصتی وجود دارد که طی آن باکتری های روده ای نسبت به عوامل خارجی تحت تأثیر بیشتری نسبت به دوران بزرگسالی هستند.
راهکارهایی برای ایجاد فلور روده ای سالم
نتایج حاصل از این مطالعه برای حمایت از نوآوری هایی استفاده می شود که به کودکان جهت تکامل نوعی از میکرو فلور کمک می کند که برای سیستم ایمنی و نیز برای سیستم گوارشی بدن مفید است. برای مثال می توان به مادران در خصوص شیردهی توصیه نمود و یا انواع جدیدی از فرمولای نوزادی را تولید کرد که برای باکتری های روده مفید باشد.
نکته عملی: مادران تا 6 ماهگی کودک خود را منحصراً با شیر مادر تغذیه کرده و آنرا تا دو سالگی ادامه دهند تا فرزندشان در آینده از وضعیت سلامت بهتری برخوردار شود.

منبع:


A. Bergstrom, T. H. et al. Establishment of Intestinal Microbiota during Early Life: a Longitudinal, Explorative Study of a Large Cohort of Danish Infants. Applied and Environmental Microbiology, 2014
 

تعداد بازدید: 2972

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha