ضرورت دریافت کافی ید در دوران بارداری
پزشک شما

ضرورت دریافت کافی ید در دوران بارداری

9 اسفند 1395

ید یک ماده مغذی ضروری برای ساخت هورمون های تیروئید است. هورمون تیروئید در کنترل سوخت و ساز بدن و رشد نقش دارد. در برخی کشورها محصولات لبنی منبع اصلی ید هستند اما زرده تخم مرغ و غذاهای دریایی نیز از دیگر منابع خوب ید محسوب می شوند. هورمون تیروئید همچنین در رشد طبیعی مغز جنین نقش دارد. تا سه ماهه دوم بارداری جنین قادر به ساخت هورمون های تیروئید نیست و برای تامین آن به مادر متکی است. اگر مادر به کمبود ید و کمبود هورمون های تیروئید مبتلا باشد جنین در معرض خطر عوارضی مانند کاهش IQ و نقص در رشد فیزیکی قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که حتی کمبود خفیف ید در مادر با کاهش هوش و توانایی خواندن کودک مرتبط است. 
در مطالعه حاضر میزان ید در ادرار 241 زن اندازه گیری شد. در سه ماهه اول بارداری که زمان حیاتی برای رشد جنین است میانگین غلظت ید µg/l 72 بود. درحالیکه مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) µg/l 150 است. اگرچه میزان ید در طول بارداری افزایش یافت اما همچنان از مقادیر توصیه شده کمتر بود. همچنین مادران باردار مقادیر کافی ید از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کردند. میزان دریافت آن ها µg/day133 بود، اما مقداری که توسط WHO توصیه می شود µg/day250 است.
کمبود ید در بسیاری از کشورهای جهان شایع است. در بسیاری از کشورها مواد غذایی با ید غنی می شوند و یا ید به نمک طعام افزوده می شود. با توجه به نقش ید در تکامل مغز جنین لازم است به زنان باردار در مورد مصرف کافی ید از طریق رژیم غذایی یا دریافت مکمل آموزش داده شود.
منبع:


Paul McMullan et al. Iodine nutritional status among pregnant women and their offspring in Northern Ireland (NI). 2016
 

تعداد بازدید: 1669

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha