مت فورمین و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات
پزشک شما

مت فورمین و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات

6 شهریور 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، مت فورمین دارویی که به طور وسیع در کنترل دیابت استفاده می شود، خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش میدهد.
مطالعه حدود 4 هزار مرد دیابتی نشان داد افرادی که در زمان تشخیص سرطان پروستات از مت فورمین استفاده می کنند نسبت به افرادی که از دیگر داروهای دیابتی استفاده می کنند، خطر کمتری برای مرگ ناشی از این سرطان یا سایر علل دارند. در واقع نتایج این مطالعه نشان داد که مت فورمین در میان بیماران دیابتی مبتلا به سرطان پانکراس با افزایش احتمال بقا مرتبط است.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی بیش از 3800 مرد دیابتی 67 سال یا بیشتر در اونتاریو پرداختند. حدود یک سوم از شرکت کننده ها از مت فورمین استفاده می کردند.  در طول مدت 4 سال پیگیری، پژوهشگران یافتند در افرادی که از مت فورمین استفاده می کردند به ازاء هر 6 ماه استفاده بیشتر از مت فورمین بعد از تشخیص سرطان، خطر مرگ ناشی از آن تا 24% کاهش میابد.
برخلاف سایر داروهای دیابتی که تولید انسولین در بدن را افزایش میدهند ، مت فورمین یک داروی افزایش دهنده حساسیت انسولین می باشد، به این معنا که سلول های بدن را در برابر انسولین موجود حساس تر می نماید، انسولین هورمونی است که برای انتقال گلوکز به دورن سلول برای تامین انرژی ضروری است.

منبع:

David Margel, et al “Metformin Use and All-Cause and Prostate Cancer–Specific Mortality Among Men With Diabetes” JCO published online on August 5, 2013

تعداد بازدید: 3467

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha