مرکبات از بروز بیماری قلبی، بیماری کبدی و دیابت پیشگیری می کنند.
پزشک شما

مرکبات از بروز بیماری قلبی، بیماری کبدی و دیابت پیشگیری می کنند.

14 آبان 1395

چاقی از طریق افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیماری کبدی و دیابت را افزایش می دهد. مصرف مقادیر زیاد چربی در رژیم غذایی سبب تجمع چربی در بدن می شود. سلول های چربی با تولید مقادیر بیش از حد گونه های فعال اکسیژن طی فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو سبب آسیب سلول های بدن می شوند. در افراد چاق اندازه سلول های چربی بزرگ است. بنابراین مقادیر زیادی اکسیژن فعال در بدن آن ها تولید می شود، به طوریکه بدن قادر به مقابله با آن نیست.
مرکبات حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام فلاونون ها هستند. مطالعات قبلی نشان داده اند که فلاونون های مرکبات سبب کاهش استرس اکسیداتیو در حیوانات می شوند. در مطالعه حاضر نیز محققان اثر فلاونون های مرکبات را بر روی موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، بررسی کردند.
در این مطالعه به 50 موش هسپریدین، اریوسیترین و اریودیکتیول به عنوان فلاونون هایی که در پرتقال و لیموترش وجود دارند، داده شد. به مدت یک ماه محققان به موش ها یکی از رژیم های غذایی فوق را دادند: رژیم غذایی استاندارد، رژیم غذایی پرچرب، رژیم غذایی پرچرب همراه با هسپریدین، رژیم غذایی پرچرب همراه با اریوسیترین و رژیم غذایی پرچرب همراه با اریودیکتیول.
نتایج نشان داد رژیم غذایی پرچرب فاقد فلاونون ها نسبت به رژیم غذایی استاندارد سبب افزایش استرس اکسیداتیو تا 80 درصد در خون و 57 درصد در کبد شده است. اما هسپریدین، اریوسیترین و اریودیکتیول میزان استرس اکسیداتیو را به ترتیب 50، 57 و 64 درصد کاهش داده اند. همچنین در موش هایی که هسپریدین و اریودیکتیول دریافت کرده بودند تجمع چربی در کبد  و آسیب کبدی کمتر بود. وزن در هیچ یک از موش ها کاهش نیافته بود. با این حال بدون کاهش وزن میزان استرس اکسیداتیو، آسیب کبد و میزان قند و چربی خون کاهش یافته بود.
به اعتقاد محققان یافته های این مطالعه نشان می دهد مصرف مرکبات برای افراد با وزن طبیعی که  از رژیم غذایی پرچرب استفاده می کنند و در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مقاومت به انسولین و چاقی شکمی هستند، سودمند است.
منبع:


Paula S. Ferreira , et al. 252nd National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS), 2016

 

تعداد بازدید: 1697

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha