مصرف بیش از اندازه شکر و خطر ابتلا به اختلالات شناختی
پزشک شما

مصرف بیش از اندازه شکر و خطر ابتلا به اختلالات شناختی

3 آبان 1391

یافته های حاصل از یک مطالعه جدید نشان داد که افراد بالای 70 سال و یا بیشتر که رژیم غذائیشان حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و یا شکر است 4 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری نقص شناختی قرار دارند.
مقاله حاصل از این مطالعه در مجله Journal of Alzheimer's Disease به چاپ رسید. به بیان دکتر رابرت نویسنده مسئول این مقاله؛ تعادل مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد به دلیل این که هر کدام از آن ها در بدن یک نقش های مهمی را ایفا می کنند.
در این مطالعه 1,230 فرد بین سنین 70 تا 89 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند، رژیم غذایی این افراد در چند سال اخیر بر اساس پرسشنامه هایی مورد ارزیابی قرار گرفت، پس از آن عملکرد شناختی هر یک از آن ها توسط پزشک متخصص بررسی شد. بر اساس یافته های حاصل نشان داده شد که افرادی که رژیم غذائیشان دارای مقادیر بالای کربوهیدرات بود در حدود 9/1 در صد بیشتر از افرادی که رژیم غذائیشان دارای مقادیر کم کربوهیدرات است در معرض ابتلا به نقص شناختی قرار دارند. اما افرادی که رژیم غذائیشان دارای مقادیر بالای چربی است 42 درصد کمتر از افرادی که از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات پیروی می کنند در معرض ابتلا به نقص شناختی قرار دارند. به علاوه در این مطالعه نشان داده شد که افرادی که از یک رژیم پر پروتئین پیروی می کنند نیز 21 درصد کمتر از افرادی که رژیم دارای مقادیر بالای کربوهیدرات دریافت می کنند به نقص شناختی مبتلا می شوند. دکتر روبرت در این زمینه اظهار داشت که کربوهیدرات می تواند بر متابولیسم گلوکز و انسولین مؤثر باشد، از آنجائیکه گلوکز غذای مغز است میزان متوسط آن در خون برای عملکرد مغزی مفید است ولی مقادیر زیاد آن مانع استفاده مغز از آن می شود همانن چیزی که در بیماری دیابت نوع 2 دیده می شود.

منبع:

The above story is reprinted from materials provided by Mayo Clinic

تعداد بازدید: 1972

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha