مصرف پروتئین وی قبل از غذا به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک می کند
پزشک شما

مصرف پروتئین وی قبل از غذا به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک می کند

20 مهر 1394

به توصیه مطالعه منتشر شده در Diabetologia(مجله انجمن دیابت اروپا)، مصرف پروتئین وی (آب پنیر) قبل از صبحانه، افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش داده و همچنین پاسخ بدن به انسولین را تقویت می کند. بنابراین مصرف پروتئین وی می تواند به عنوان یک ابزار کمک کننده در کنترل قند خون دیابتی ها مفید باشد. این تحقیق در اسرائیل و به سرپرستی پروفسور Daniela Jakubowicz و دکتر Julio Wainstein (دانشگاه تلاویو)، پروفسور Oren Froy و پروفسور Bo Ahrén (دانشگاه سوئد) به انجام رسید.
خوردن پروتئین منجر به تولید پپتید شبه گلوکاگون نوع-1 (GLP-1) می شود که یک هورمون مترشحه از دستگاه گوارش بوده و تولید انسولین را تحریک می کند. بنابراین محققین این فرضیه را مطرح کردند که تحریک تولید    GLP-1 با مصرف پروتئین وی قبل از غذا، می تواند باعث بهبود کنترل قند خون بعد از صرف وعده غذایی شود.
این مطالعه از 15 فرد دیابتی با قند خون کنترل شده تشکیل شد، که این بیماران هیچ دارویی به جز سولفونیل اوره آز و متفورمین دریافت نمی کردند. این شرکت کننده ها در دو روز جداگانه 50 گرم پروتئین وی در 250 میلی لیتر آب یا دارونما (250میلی لیتر آب) قبل از یک صبحانه استاندارد شده با اندیس گلایسمس بالا، استفاده کردند. صبحانه شامل 3 تکه نان سفید و ژله حاوی شکر می شد، در اصل ترکیبات صبحانه به نحوی انتخاب شده بود که بیشترین افزایش قند خون را بعد از خوردن آن به دنبال داشته باشد. نمونه خون 30 دقیقه قبل از صبحانه گرفته شده بود، و سپس نوشیدنی دارونما یا حاوی پروتئین وی سرو شده بود. سپس نمونه ی دیگری بلافاصله بعد از خوردن صبحانه (دقیقه صفر) و نمونه های بعدی در دقیقه های 15، 30، 60، 90، 120، 150 و 180 گرفته شد.
نتایج حاکی از آن بودند که با خوردن پروتئین وی، در تمام 180 دقیقه¬ی بعد از صرف غذا، میزان قند خون در مقایسه با گروه دارونما،  28% کاهش یافته بود. پاسخ به انسولین و C-peptide (یک جزء ساختمانی انسولین) نیز در گروه پروتئین وی بصورت محسوسی افزایش یافته بود. مخصوصاً، پاسخ سریع به انسولین (یعنی در 30 دقیقه اول بعد از صرف صبحانه) در گروه پروتئین وی 96% بیشتر از دارونما بود. این موضوع بدین دلیل حائظ اهمیت است که بسیاری از افراد دیابتیک در این پاسخ سریع دچار نقص هستند و این ناقصه دلیل اصلی افزایش قند خون بعد از صرف غذا می باشد.
نکته عملی: مصرف پروتئین وی قبل از صبحانه ای که اندیس گلایسمی بالایی دارد ترشح انسولین را افزایش داده، پاسخ GLP-1 را بهبود بخشیده و قند خون بعد از غذا را در بیماران دیابتی کاهش می دهد.

منبع:

Jacubowicz DA, et al. “Incretin, insulinotropic and glucose-lowering effects of whey protein pre-load in type 2 diabetes: a randomised clinical trial”. Diabetologia July 2014
 

تعداد بازدید: 3170
کلمات کلیدی: دیابت صبحانه GLP 1 پروتئین وی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha