مکمل آهن و اسید فولیک مادر و پیشگیری از مرگ نوزاد
پزشک شما

مکمل آهن و اسید فولیک مادر و پیشگیری از مرگ نوزاد

25 تیر 1391

بررسی های زیادی نشان داده است مکمل های اسید فولیک و آهن در طول دوران بارداری از تولد زودهنگام نوزاد و نیز مرگ وی پیشگیری می کند اما تاثیرات آن فراتر از دوران بارداری مشخص نیست. درمطالعه جدید به این مطلب پرداخته شده است که آیا نوزادانی که زنده متولد شده اند و مادرشان در دوران بارداری مکمل آهن و اسید فولیک مصرف کرده اند خطر مرگ کمتری داشته اند و یا خیر؟

در سالهای 1994، 1997، 2002-2003، 2007 داده های مربوط به ارزیابی سلامتی و آمارگیری نفوس مورد استفاده قرار گرفت تا ارتباط بین استفاده از مکمل اسید فولیک و آهن و مرگ نوزاد در سه دوره­­ی 0-30 روزگی، 0-11 ماهگی و 0-4 سالگی  مورد بررسی قرار گیرد.

اطلاعات 52917 نوزاد زنده متولد شده و 1525 مرگ کودکان زیر 5 سال مورد بررسی قرار گرفت. در طی این بررسی مشخص شد در مادرانی که در دوران بارداری مکمل اسید فولیک و آهن مصرف کرده اند مرگ و میر کودکان زیر 5 سال بطور مشخص 34 درصد کاهش یافته است. این اثر محافظتی برای مرگ و میر در روز اول زندگی کودکان بسیار زیاد بوده اما در طول زندگی نوزادان 1-30 روزه و نیز مرگ و میرهای بعد از دوران نوزادی نیز تاثیراتی داشته است. در این بررسی مشخص شد با مصرف بیشتر مکمل­های اسید فولیک میزان پیشگیری از مرگ کودکان زیر 5 سال افزایش چشمگیری می­یابد. در کشورهای در حال توسعه افزایش مصرف مکملهای اسید فولیک  و آهن در دوران بارداری میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال را  در سال اول زندگی شان کاهش می دهد.

 

نکته عملی: همانطور که در این بررسی مشخص شد مصرف مکمل آهن و اسید فولیک می تواند در کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال تاثیر شایانی داشته باشد. لذا با توجه به اینکه مصرف مکمل اسید فولیک در رشد لوله عصبی جنین نیز نقش بسیار مهمی دارد، می توان مصرف مکمل اسید فولیک و آهن را به زنان باردار توصیه کرد

تعداد بازدید: 4758

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha