میوه و سبزی چگونه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند؟
پزشک شما

میوه و سبزی چگونه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند؟

11 مرداد 1397

روده انسان محل تعداد بی‌شماری باکتری است که به هضم مواد غذایی (از جمله غذاهای گیاهی) کمک کرده، با باکتری‌های مضر مقابله کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 
آمارها نشان می‌دهد که سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها است. طی سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در مورد ارتباط بین باکتری‌های روده و خطر سرطان کولورکتال انجام شده است. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای مشخص شده که رژیم‌های غذایی مختلف سبب تغییر باکتری‌های روده شده و درنتیجه خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش یا افزایش می‌دهند. 
با توجه به ارتباط شناخته شده بین باکتری‌های روده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال محققان با طراحی مطالعه‌ای دریافتند که باکتری‌های روده چگونه بر ژن‌ها و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری اثر می‌گذارند. در این مطالعه نقش مولکول‌هایی به نام اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SFAs) در پیشگیری از بیماری بررسی شد.  SFAsدر صورت مصرف میوه و سبزی توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود. SFAs وارد سلول‎های دیواره روده شده و بر رفتار ژن‌ها و سلول‌ها اثر می‌گذارد. این مولکول‌ها یک منبع انرژی مهم برای سلول‌های روده محسوب می‌شوند. 
نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن SFAs به سلول‌های سرطانی روده بزرگ در مهار پروتئینی به نام HDAC2 نقش دارد. افزایش تعداد این پروتئین خطر سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد.
به گفته محققان پیروی از رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر کافی میوه و سبزی باشد، با مهار پروتئین HDAC2 خطر سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد.
منبع:

Rachel Fellows et al. Nature Communications 2018. 
 

تعداد بازدید: 1063

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha