هفته بیست و یکم بارداری
پزشک شما

هفته بیست و یکم بارداری

26 فروردین 1391

تکامل کودک شما

مایع آمنیوتیک که نوزاد شما را در رحم حفظ و نگهداری میکرد، اکنون کار دیگری را انجام میدهد. روده ها به اندازه ای تکامل یافته اند که مقدار کمی از قند مایع بلعیده شده و عبور کرده از سیستم گوارش تا روده را جذب کنند. اگرچه تقریبا همه غذای نوزاد هنوز از شما و از طریق جفت به او میرسد.

تا به حال کبد و طحال نوزاد شما مسئول تولید گلبول های خون بوده اند، اما اکنون مغز استخوان نیزبه قدری تکامل پیدا کرده اند که در تشکیل  سلول های خونی مشارکت کنند و مغز استخوان تبدیل به اصلی ترین بخش تولید سلول های خونی در سه ماهه سوم و بعد از تولد خواهد شد (طحال در هفته سی ام و کبد چند هفته پس از تولد تولید سلول های خونی را متوقف می کنند).

 

وضعیت بدن شما

آیا ورزش در طول دوره بارداری بی خطر است؟ ورزش یک راه فوق العاده برای حفظ اندام در طول دوره بارداری و کاهش علائمی مثل واریس،اضافه وزن بیش از حد و درد کمر میباشد. اما بارداری زمان مناسبی برای تمرینات سخت و شدید ورزشی نیست. از آنجا که وترهای عضلانی در طول دوره بارداری سست ترشده اند، در معرض آسیب بیشتری هستید. بنابراین ورزش های سبک و غیرفشاری مثل یوگا، شنا و پیاده روی بهترین انتخاب های شما هستند. در زمان بارداری قبل از شروع هر ورزشی با مشاور سلامت خود صحبت کنید.

تعداد بازدید: 4661

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha