هفته دهم بارداری
پزشک شما

هفته دهم بارداری

26 فروردین 1391

وضعیت رشد کودک شما

تا هفته دهم تمام اعضای حیاتی بدن کودک شکل گرفته اند و شروع به کار کرده اند. همراه با تغییرات ظاهری مثل جدا شدن انگشت های دست و پا و ناپدید شدن دنباله نخاع، رشد اجزای داخلی نیز رخ می دهند. جوانه دندان ها هم شروع به شکل گیری می کنند و اگر جنین پسر باشد، بیضه ها شروع به تولید هورمون جنسی تستوسترون می کنند. ایجاد اختلالات مادرزادی بعد از هفته دهم اغلب بعید است. در این زمان دوران رویانی به پایان می رسد و در واقع رویان حالا به صورت واضح به شکل یک انسان است و از هفته بعد کودک شما رسما به عنوان جنین در نظر گرفته می شود.

 

وضعیت بدن شما

اولین جلسه ملاقات با پزشک که در این هفته صورت می گیرد، مرحله بسیار مهمی است. در مطب، پزشک شما را وزن می کند و فشار خونتان را اندازه می گیرد. همچنین سایز شکم و طرز قراگیری کودک در آن بررسی می شود. به علاوه شما باید آزمایش ادرار بدهید. سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی شما و اعضای خانواده تان پرسیده می شود تا احتمال ابتلا جنین به اختلالات ژنتیکی بررسی شود. همچنین ضربان قلب جنین هم چک می گردد. با استفاده از گوشی پزشکی شما هم می توانید برای اولین بار به آن گوش دهید.

وقتی مطب پزشک را ترک می کنید احتمالا پزشک از شما می خواهد آزمایش خون بدهید تا گروه خونی و فاکتور RH و همچنین مصونیت شما در مقابل بیماری هایی مثل آبله مرغان، سرخجه، اوریون و روبلا (سرخجه آلمانی) تعیین شود.

تعداد بازدید: 6644

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha