ورزش متوسط و شدید به یک اندازه در مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی موثر هستند.
پزشک شما

ورزش متوسط و شدید به یک اندازه در مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی موثر هستند.

3 مهر 1395

سالانه در بیش از 3 میلیون نفر در ایالات متحده بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تشخیص داده می شود. شیوع بیماری کبد چرب الکلی در سراسر جهان در حال افزایش بوده و شایع ترین علت بیماری مزمن کبدی است. این بیماری 30-20 درصد بزرگسالان در جمعیت عمومی و 90-70 درصد بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت را در کشورهای غربی تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پیاده روی سریع و آهسته به یک اندازه در کاهش میزان چربی کبد موثر هستند.
در این مطالعه به طور تصادفی 220  فرد مبتلا به چاقی و NAFLD به 3 گروه تقسیم شده و سطوح مختلف ورزش به هر گروه اختصاص داده شد. در گروه ورزش شدید- متوسط شرکت کنندگان در 6 ماه اول به مدت 150 دقیقه در هفته و با 80-65 درصد حداکثر ضربان قلب خود به آهستگی می دویدند. در 6 ماه دوم این میزان به 150 دقیقه پیاده روی سریع در هفته با 55-45 درصد حداکثر ضربان قلب رسید. در گروه دوم شرکت کنندگان به مدت یک سال 150 دقیقه در هفته پیاده روی سریع انجام دادند. گروه سوم ورزش انجام ندادند.
محققان دریافتند ورزش شدید و متوسط به طور یکسان در کاهش میزان تری گلیسرید داخل کبد در میان بیماران مبتلا به NAFLD موثر هستند. این امر نشان می دهد افرادی که قادر به انجام ورزش شدید نیستند می توانند از ورزش متوسط به منظور پیشگیری و درمان NAFLD استفاده کنند.
درحالیکه ورزش متوسط و شدید به یک اندازه بر روی میزان تری گلیسرید داخل کبد تاثیر می گذارد، در بیمارانی که ورزش با شدت بیشتری را انجام می دهند در مقایسه با کسانی که با شدت متوسط ورزش می کنند یا اصلاً ورزش نمی کنند به طور قابل توجه وزن، دور کمر، توده چربی بدن و درصد چربی بدن کاهش می یابد.
منبع:


Effects of Moderate and Vigorous Exercise on Nonalcoholic Fatty Liver Disease. JAMA Internal Medicine, 2016
 

تعداد بازدید: 1869

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha