وزن پیش از بارداری مادر با IQ کودک مرتبط است
پزشک شما

وزن پیش از بارداری مادر با IQ کودک مرتبط است

10 دی 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، اضافه وزن مادر قبل از بارداری می تواند به امتیازهای هوشی پایین تر برای کودک وی در آینده منجر شود. پژوهشگران یافتند که کودکان متولد شده از مادران سنگین ترنسبت به کودکان با مادران دارای وزن طبیعی، IQ پایینتری دارند.
برای این مطالعه، پژوهشگران موسسه بهداشت کودکان در دانشگاه لندن به رهبری Ere Basatemur، اطلاعات حدود 20 هزار کودک را مورد بررسی قرار دادند. این کودکان در سن 5 و 7 سالگی تحت آزمون های استانداردی برای تعیین سطح توانایی های کلامی، مهارت عددی و استدلال قرار گرفتند.
نتایج نشان داد به طور کلی کودکانی که مادران آنها در شروع بارداری دارای اضافه وزن بودند، در این آزمون ها امتیازات کمتری کسب کردند. پژوهشگران این مطالعه بیان کردند، این تفاوت ها اندک بود و هوش کودک به عوامل ژنتیکی و محیطی نیز وابسته است. هم چنین این پژوهشگران به اهمیت تغذیه در دروان بارداری و نقش آن بر رشد جنین تاکید کردند. به بیان این پژوهشگران فرضیه تاثیر چربی بیش از حد مادر بر رشد مغز جنین می تواند توجیه کننده این ارتباط باشد.
وزن بالا می تواند باردار شدن را با مشکل روبه رو کند. هم چنین، خطر ابتلا به بسیاری مشکلات سلامتی مثل دیابت و فشار خون بالا  را برای مادران باردار  افزایش دهد. هم چنین چاقی با بیشترین خطر سقط جنین و تولد نوزاد مرده همراه است.

منبع:

January 2013, Pediatrics

تعداد بازدید: 2394
کلمات کلیدی: مادران وزن بارداری هوش کودک IQ 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha